Wat is A/B testen

A/B testen is het testen van twee varianten ten opzichte van elkaar. Dit kunnen bijvoorbeeld 2 advertenties zijn of 2 landingspagina’s. Het doel is kijken welke variant doorgevoerd gaat worden in de strategie. 

A/B test

Wat is A/B testen

A/B testen is het testen van twee varianten ten opzichte van elkaar. Dit kunnen bijvoorbeeld 2 advertenties zijn of 2 landingspagina’s. Het doel is kijken welke variant doorgevoerd gaat worden in de strategie. 

A/B testen

A/B testen is een term die je veel tegenkomt in de growth hacking wereld. Het is simpel uit te leggen. 

A/B testen is het testen van twee varianten ten opzichte van elkaar. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat je twee/meerdere advertenties test, landingspagina’s, beelden, emails, social posts en ga maar door. De lijst is echt eindeloos. 

Wat heel erg belangrijk is bij een A/B test is dat je van tevoren duidelijk bepaald wat je gaat testen. Dit testen betreft de metric/variabel die je gaat testen. Ten tweede is het belangrijk dat je maar 1 variabel hebt. Als je de tweede versie van bijvoorbeeld een landingspagina compleet anders maakt, dan weet je niet wat het verschil in resultaat heeft veroorzaakt. 

A/B testen is een veel voorkomende iets in de growth hacking. Ik wil je er alleen nog even op wijzen dat het pas aantrekkelijk wordt als je voldoende conversies/verkeer op de betreffende test hebt. 

Het heilige getal in mijn ogen is 2.000

Als je bijvoorbeeld wilt testen of een blauwe knop op de shop pagina beter werkt dan een oranje knop, dan zul je in die fase van de funnel minimaal 2.000 conversies moeten hebben. Dus 2.000 mensen die uberhaubt op de knop drukken. Dan kun je tussen die 2.000 een mooi onderscheidt maken m.b.t. de kleur. 

Contact

Laten we kennismaken

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?