Wat is AIDA of "Attention Interest Desire Action"

AIDA staat voor attention, interest, desire, action en staat voor de verschillende fases in de marketing reis van een klant.

AIDA

AIDA in growth hacking

AIDA is misschien wel een van de meest bekende afkortingen in de marketing wereld, in ieder geval een van de oudste. Het staat voor attention, interest, desire, action en omschrijft de verschillende fasen die een klant doorloopt op een landingspagina of een email.

Attention:
Betekend dat je doel is om eerst de aandacht van een bezoeker te grijpen. Dit kan bijvoorbeeld met een leuk plaatje of een pakkende headline met een belofte. 

Dit is belangrijk omdat in het drukke marketing landschap de mens zijn aandacht over heel veel dingen moet verdelen. Alles kost tijd en dat hebben we niet meer. Je krijgt welgeteld 1 a 2 seconden om iemand zijn aandacht te grijpen. 

Interest:
Betekend de fase dat je iemand zijn interesse moet vergroten in jouw product/dienst. 

Desire:
Dit heeft alle betrekking op de menselijke behoefte om pijn te vermijden en plezier te winnen. Bij desire speel je in op deze menselijke behoeften.

Action:
Uiteraard wil je dat mensen actie nemen om de volgende stap in te zetten. Dit noemen wij ook wel een conversie.

 

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?