Marketing analyse

Een marketing analyse om keuzes te gaan maken gebaseerd op data. Ik help je met het in kaart brengen en visualiseren van deze data.

Marketing analytics

Marketing analyse

Een marketing analyse om keuzes te gaan maken gebaseerd op data. Ik help je met het in kaart brengen en visualiseren van deze data.

Marketing analyse

Wat betekent dat?

Veel bedrijven maken beslissingen op hun gevoel. Nu is daar helemaal niks mis mee en dit moet je ook zeker blijven doen, echter is er een methode om meer zekerheid in je strategie te brengen. 

Zodra je jouw data goed op orde hebt, kan je datagedreven beslissingen nemen. Datagedreven beslissingen op basis van je bezoekers, de klikken naar je website, je social media conversies en de ultieme ROAS en POAS.

Combineer je dit vervolgens met je gevoel, dan krijg je ene ijzersterke combinatie en ben je bezig met growth marketing.

Data

Data verzamelen

De eerste stap is data verzamelen.

Growth marketing

Data visualiseren

De twee stap is data visualiseren.

Growth marketing

Marketing sprintjes

De derde stap is het ontwikkelen van marketing sprintjes.

Data verzamelen

De eerste stap in een growth marketing framework

De eerste stap om een marketing analyse in te zetten is het gebruikmaken van data. Deze zal je dus moeten gaan verzamelen. Uiteraard hoef je dit niet helemaal zelf te doen, Google en andere platforms helpen je hier graag mee. 

De meest bekende is Google analytics, maar ook Adobe en Microsoft hebben hun eigen data platform. 

Deze data verzamelen is dus de eerste stap in een growth hacking framework. Hier kan je aardig wat hulpmiddelen bij inzetten. Degene die ik gebruik heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet.

Google analytics

In mijn ogen nog steeds het meest betrouwbare platform

Google tagmanager

De tool om alle andere tools te verbinden met je analytics platform

Hotjar

De tool om te kijken wat er allemaal op je site gebeurt

Business manager Facebook

De plek om je insights te krijgen over je Facebook pagina

Morphio

Een tool die al je data verbindt en makkelijk inzichtelijk maakt

Excel

Good old Excel...

De combinatie van deze tools maakt het mogelijk om veel diverse metrics te gaan meten. De metrics die je graag wilt meten is compleet afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt.

Ben je bijvoorbeeld een e-commerce bedrijf, dan heb je compleet andere metrics dan bijvoorbeeld een lead verzamel website. 

Oké, in grote lijnen komt het echt wel op hetzelfde neer, echter de doelen zijn per bedrijf gewoon heel erg verschillend. Deze metrics hebben in de growth marketing een mooie naam gekregen, namelijk “True North” en “One Metric That Matters“.

North Start

Jouw grote doel

The North Star Metric is, zoals je waarschijnlijk al hebt doen vermoeden, het grote doel van jouw bedrijf. Het is dat ene doel wat je nastreeft. 

In veel gevallen is dit omzet, echter vergis je niet, voor Facebook bijvoorbeeld is het activatie in de eerste 7 dagen. Facebook weet dat als haar gebruikers in de eerste 7 dagen veel gebruikmaken van de app, de kans groot is dat ze dit blijven doen. Meer gebruikers is een grotere afzetmarkt en dus meer advertentie verkoop.

Snap je de link?

Jouw grote doel is bepalend voor de volgende metric.

One Metric That Matters

Jouw subdoelen

Deze vind ik zelf het leukste, de kleine doelen die bepalend zijn of je jouw true north gaat halen.

Een one metric that matters kan bijvoorbeeld voor de komende periode zijn om meer bezoekers te trekken. Dit omdat je denkt (je hypothese) is dat als er meer bezoekers zijn, je conversies omhoog gaan. 

Zo kunnen er meerdere OMTM (one metric that matters) zijn naar gelang de grote van het bedrijf en uiteraard de capaciteit van het team. 

Om weer een voorbeeld erbij te halen van Facebook, deze gasten doen letterlijk duizenden testen per dag. 

Hieronder een aantal zeer veel voorkomende metics die ik meet;

Conversieratio

Hoeveel bezoekers converteren naar een volgende stap.

Average Order Value

De gemiddelde bestelwaarde van een klant.

Cost Per Aquisition

De kosten die je maakt voor een conversie of aquisitie.

Returning Visitors

Hoeveel van je bezoekers zijn terugkerende bezoekers.

Bouncepercentage

Hoeveel bezoekers gaan direct weer weg en nemen geen vervolgstappen.

Cart Abandonments

Hoeveel mensen stoppen als ze alleen nog maar op betalen hoeven te klikken.

Dit is slechts de basis van de metrics die gemeten kunnen worden. Belangrijk is dat je de juiste metrics voor de juiste strategie kiest. Hier komt growth hacking om de hoek kijken.

Data verzamelen

En dan?

Als je eenmaal de data hebt verzameld, dan is het tijd om deze te analyseren. 

Het verzamelen gebeurt dus door de juiste tools in te stellen op je site, het analyseren gebeurt met name door simpele tools als Excel of andere tools als Data Studio, die ik eerder noemde. 

Aan de data kan je vervolgens conclusies trekken en vervolgens hypothese stellen. Deze hypotheses zien er over het algemeen als volgt uit.

Ik constateer dat de [metric] te laag is. Ik denk dat als we [strategie] inzetten, de [metric] over [periode] met [getal/percentage] zal stijgen. Het doel is een minimale stijging/aantal van [metric] in [tijdsperiode].

Dit kan er dus zo uit zien, een hypothese die ik op moment van schrijven bij een klant doorvoer;

Ik constateer dat de conversie van shop naar winkelwagen te laag is. Ik denk dat als we de shopping pagina en de producten pagina optimaliseren met neuromarketing en conversie technieken, de conversie zal stijgen. Het doel is een minimale stijging van 1% in 8 weken tijd. 

Op dit moment stel je een hypothese. Aan deze hypothese kan je een frame hangen, dus wat je wilt bereiken en een strategie, hoe je het wilt gaan doen. Aan de hand van deze strategie bepaal je welke professionals er nodig zijn en welke periode je er voor uittrekt.

Ik hoop dat je snapt dat het belangrijk is dat je een duidelijk doel stelt alvorens je gaat beginnen. Ik zal hier meer over vertellen op de pagina over growth marketing. 

Voor nu, dit zijn de stappen;

Data verzamelen

Verzamel de data die je nodig hebt, zoals website data, social media data en offline data.

Data bundelen

Visualiseer de data zodat de mensen die beslissingen nemen de data kunnen begrijpen. Dat is meestal geen Excel bestand.

Strategie bepalen

De growth marketing fase gaat in. Dit betekent een strategie bepalen aan de hand van een hypothese.

Je snapt nu wat meer over het belang van data en dit op de juiste manier visualiseren. Hieronder zie je nog wat voorbeelden van wat data studio projecten die ik heb gemaakt, puur voor een beeld hoe gemakkelijk het is als je data tot je beschikking hebt.

Dock-Four-logo

Mijn gelukkige klanten

En andere mooie reviews

Jan Willem beveel ik aan iedereen aan! Hij is goed technisch onderbouwd, weet waar marketing om draait en houdt van aanpakken. Hierdoor gebeurd er ook echt wat, in plaats van veel inspanning met geen resultaat. Niet twijfelen, gewoon contact opnemen!
Jerome Verbeek
Therapeut
Binnen Dura-Line waren we op zoek naar een Engels schrijvende copywriter die een online event voor ons kon waarnemen en verslag kon doen. Naast het schrijven van een goede samenvatting en een voorstel voor nog eens 5 interessante onderwerpen heeft Jan Willem ook aangetoond veel verstand van zaken te hebben en vooral met de klant mee te denken naar de toekomst. Een man van alle markten !
Joyce de Jong
Online marketeer Dura-Line
Ik beveel Jan Willem aan. Er was een tijd dat ik als collega marketeer van JW de nieuwste trends en weetjes van het vak aan het uitlegde. Het is inmiddels andersom. Jan Willem heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot T-shaped Growth Hacker met kennis van zaken én trends.
Marcel Zweedijk
Online Marketeer
Met Jan Willem samengewerkt bij BVA Auctions. We hadden 60 SEO-teksten nodig voor pagina's op de website. Zelf hadden we niet de tijd en capaciteit om de teksten binnen één maand op te leveren. Gelukkig kon Jan Willem dat als freelancer voor ons doen.
Jasmien Sahebali
Digital marketeer BVA Auctions

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Ik werk met maximaal 3 klanten tegelijk. Dit om de kwaliteit die ik beloof ook waar kan maken. Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Data

Growth Hacking Trial Month

Veel bedrijven zijn niet in de term growth hacking. In deze maand ervaar je wat growth hacking voor jou kan betekenen. Ik start het proces op, leer je de basis van growth hacking en start een eerste experiment.

Dit alles met als doel de kracht van growth hacking te ervaren.

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Bij deze optie kom ik wekelijks op locatie. Afhankelijk van de grootte van de opdracht is dit maximaal 3 keer per week. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie en help mee met de werkzaamheden uitvoeren. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Ik ben jouw persoonlijke growth hacking consultant voor een periode van minimaal 3 maanden.

Contact

Laten we kennismaken