Wat is attributiemodel

Een attributiemodel is de manier waarop verkopen/conversies toegeëigend worden door diverse platforms.

AIDA

attributiemodel in growth hacking

Alle marketingplatforms willen 1 ding en dat is jouw overtuigen dat zij de beste zijn om jouw advertenties te laten zien. Dit doen ze door conversie toe te eigenen.

Facebook, LinkedIn, Google, Bing, Shopping, Bol, Amazon en ga zo maar door.

Maar wat nu als iemand een Google advertentie van jou ziet, weer weg gaat, via Facebook nog een keer kijkt en dezelfde dag via Amazon jouw product koopt…

Wie heeft dan voor de verkoop gezorgd?

Een zeer belangrijke vraag omdat in veel gevallen jouw advertentie platforms draaien op strategieën zoals doel ROAS of maximaal CPA. Strategieën die conversies gebruiken om te bepalen hoe ze het algoritme aan moeten sturen. 

Daarom zijn er attributiemodellen. Er zijn er veel, bijvoorbeeld het first click model waarbij de allereerste klik de conversie toegedeeld krijgt. Een andere is het last click model waarbij de laatste klik de conversie krijgt.

Welke nu de meest betrouwbare is, is afhankelijk van de situatie en de strategie die ingezet wordt. Dat je hier rekening moet houden is echter wel een feit, anders krijg je hele rare data. 

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?