6 growth hacking stappenplan voor een perfecte Black Friday

Black Friday komt uit Philadelphia en refereert naar de drukte die ontstond net voor de kerstinkopen. Niet eens vanuit een enorme korting, waar wij black friday nu van kennen.

26 november is het zover, Black friday. Als E-commerce of retail bedrijf wil je hier wel aan meedoen, echter weet je niet precies hoe je nu een start moet maken om alles uit deze “aankoop madness” te halen.

Black Friday komt uit Philadelphia en refereert naar de drukte die ontstond net voor de kerstinkopen. Niet eens vanuit een enorme korting, waar wij black friday nu van kennen.

Weet je nog niet hoe je moet beginnen, dan heb ik hier een kort stappenplan voor je om direct mee van start te gaan. Een stappenplan puur gebaseerd op het G.R.O.W.S. framework vanuit de growth hacking methodologie.

6 growth hacking stappenplan voor Black Friday

#1 | Zorg dat je data meet

Dit is een stap die veel bedrijven nog niet op orde hebben. Het is echter een groot gemis als je geen data meet van bijvoorbeeld bezoekers op je site, interacties op je socials en CTR’s van je nieuwsbrief.

Neem even de tijd om die data op te vangen. Hier zijn zeer gemakkelijke tools voor en veelal gratis, zoals Google Analytics.

Deze data wil je niet alleen hebben om straks de bezoekers nogmaals aan te kunnen spreken (retargeting), maar ook simpelweg om te checken of wat je doet werkt of niet.

Data is de sleutel bij online acties.

#2 | Schrijf een landingspagina

Ongeacht hoe ver je bent met je prachtige website, een simpele landingspagina is nooit weg. Het doel van deze pagina is mensen opvangen. Op deze landingspagina schrijf je over een onderwerp gerelateerd aan je bedrijf.

In mijn geval kan het bijvoorbeeld een landingspagina (in dit geval een blog) zijn over de 6 growth hacking stappen die je moet nemen voor Black Friday… Heb je hem?

Het doel van de landingspagina is niet directe verkoop. Het doel van deze landingspagina is bezoekers trekken die je straks directer aan kan spreken via diverse kanalen.

Ik wil je er nogmaals aan herinneren dat zonder het meten van data, dit al niet mogelijk is.

Makkelijke tools hiervoor zijn bijvoorbeeld WordPress, Unbounce, Instapage of landingpages

#3 | Bepaal je kanalen/medium

Bepaal het medium waar je straks mee gaat stunten. Dit kan bijvoorbeeld Facebook zijn, maar ook LinkedIn, Google, Bing of misschien de hippere kanalen als Tik Tok of Snapchat kunnen ook.

Ik ga de kanalen niet afzonderlijk omschrijven, maar wat je wel wilt is bij het gekozen kanaal (of kanalen) instellen dat je doelgroepen maakt.

Kies je bijvoorbeeld Facebook, dan moet je in Facebook een doelgroep maken van de bezoekers die op de landingspagina komen.

#4 | Maak een awareness campagne aan

De komende 2 a 3 weken naar Black Friday toe ga je een awareness campagne maken. Een awareness campagne naar je prachtige landingspagina.

Gebruik hier de diverse social media kanalen voor, maar je kan ook denken aan e-mail campagnes (referrals vragen) of misschien een Google ads campagne.

De doelgroep die je aanspreekt is zogenaamd “koud”. Deze bepaal je dus aan de hand van demografische gegevens zoals leeftijd, man/vrouw, opleiding etc.

Bij het ene kanaal is dit uitgebreider dan de andere, doe er je voordeel mee.

Let erop dat je de koude doelgroep zeer breed houd, dat wil zeggen dat je veel mensen aanspreekt. Als deze te smal is, dan zul je geen retargeting kunnen doen. 

#5 | Maak een retarget shopping campagne aan

Deze maak je alvast aan, echter zet je hem pas live als de Black Friday actie actief is. Bij veel bedrijven is dit niet alleen de betreffende black friday, maar misschien wel een hele week.

Je gaat met deze retarget campagne alle recente bezoekers aanspreken. Het grote voordeel nu is dat je jouw CPC (cost per click) enorm laag ziet zijn. En met laag bedoel ik ook enorm laag.

Daarnaast spreek je alleen maar mensen aan die jouw bedrijf/merk al kennen. Ze zijn al een keer op je website geweest en ze kennen je. Je kan dus veel directer adverteren.

 

#6 | Analyseer je werk

Ik heb het nu elke keer over Black Friday, echter werkt deze strategie natuurlijk voor elk event. Misschien zit je in de woninginrichting en wil je dit doen voor dat de woonmaanden beginnen of verkoop je producten die enorm in trek zijn in het nieuwe jaar.

Bij alle events kan je dit stappenplan gebruiken.

Resume

Als je geen zin had om te lezen, dit zijn de stappen netjes op een rijtje.

  1. Zorg dat je de data meet
  2. Schrijf een landingspagina
  3. Bepaal je afzetkanaal
  4. Maak een awareness campagne aan
  5. Maak een retarget shopping campagne aan
  6. Analyseer je werk

 

6 stappen die enorm effectief zijn, mits je er op tijd mee begint. Maar nu weet je ze en begin je er dus op tijd mee.

Succes!

Ben ik nog op tijd voor Black Friday

De minimale tijd die je voor eens print wilt uittrekken is 2 weken, de maximale is 4 weken.

Ik denk dat je nog op tijd bent. Als je van de week begint met een mooi growth hacking proces (in het kort hierboven beschreven), dan kan je een prachtig mooie sprint maken.

Het resultaat is altijd goed. Omdat het resultaat gegeven wordt in de vorm van een succes of een falen. In allebei de gevallen heb je hier wat aan.

 

Zo kan ik jouw bedrijf gaan helpen

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker of growth hacking spreker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf.