Hoe meet je een complete customer journey in GTM en visualiseer je deze in GA4, zonder gebruik te maken van datalayers?
Vaak denk je te moeilijk als het gaat over meten en visualiseren van de resultaten. Met een aantal simpele instellingen in GA4 en Google Tag Manager meet je vrij simpel een volledige journey op je website. Van engagement tot en met een conversie.
Ikzelf maak over het algemeen gebruik van een zogenaamde ACE methode. Hierbij staat elke eerste letter voor een bepaalde fase,
- A –> Awareness
- C –> Conversie
- E –> Engagement
Oké, ze staan niet in de juiste volgorde, maar dat is natuurlijk om dit acroniem makkelijker te onthouden.
Dit ga ik je vertellen
- Hoe je verschillende stappen in je customer journey aanmaakt in GTM
- Hoe je in GTM instelt wanneer deze events triggeren middels paginaweergaven en scrolls
- Hoe je deze events test in GTM met de debug view
- Hoe je deze events in een trechterweergave in GA4 krijgt voor analyse
Ik ga je precies vertellen hoe je bepaalde pagina’s in de awareness groep zet, in de engagementgroep en in de conversie groep. Op deze manier kan je;
- Deze journey in kaart brengen met bv drop off percentage etc.
- Per fase vertellen welke bron de meeste conversies aanlevert
- Per fase vertellen waar je aan kan sleutelen m.b.t. optimalisaties
De awareness fase in GTM
Ik ga je niet vertellen wat awareness is. Deze definitie kan je voor jezelf bepalen. In deze tutorial ga ik je precies vertellen hoe je het instelt, welke pagina’s erbij horen mag je zelf bepalen.
Ga allereerst naar je Google Tag Manager pagina en dan ook naar de juiste container. Klik direct door naar de “tags” in het linker menu. Als het goed is zie je dan iets wat lijkt op het volgende.
Je wilt nu een tag aanmaken voor het awareness segment. Dit doe je door allereerst op “nieuw” te klikken. Je ziet dan de wizard voor het aanmaken van een nieuwe tag.
Klik vervolgens op “tagconfiguratie“
Note:
Een tag is niks meer dan tegen je website vertellen wat deze moet verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan specifieke pageviews of misschien een conversie. Een trigger is vertellen wanneer deze plaats moet vinden, bijvoorbeeld als iemand een x aantal seconden op de site is of minimaal 2 pagina’s heeft bezocht.
Hier kies je wat voor tag je in wilt stellen. In ons geval kiezen we voor een GA4 gebeurtenis.
Je komt in de wizard voor het instellen van de tag waar je achtereenvolgens;
- de configuratietag;
- de gebeurtenisnaam;
- de titel;
van deze tag invult. Je bent vrij in je keuze, echter raad ik je wel aan om een naam logica te gaan gebruiken.
Ik stel hier een engagement in voor mijn startpagina over GA4 migratie. Dit kan in jouw geval natuurlijk (en waarschijnlijk) compleet iets anders zijn.
Bij de configuratietag heb ik een vooringestelde tag gebruikt. Mocht je dit niet gedaan hebben, dan kan je hier ook kiezen voor “Geen – Handmatig id instellen” kiezen. Je vult dan in het veld dat verschijnt jouw GA4 measurement id in.
Deze vind je in je GA4 account bij data streams.
Let erop dat de gebeurtenisnaam hoofdlettergevoelig is, zoals veel dingen bij data en analytics. Gebruik je hier een hoofdletter en straks in je rapport niet, dan zie je dus geen data.
Nu hebben we verteld wat GTM moet meten. Nu moeten we nog vertellen wanneer dit moet gebeuren, de trigger.
Aangezien ik hier een voorbeeld gebruik voor mijn pagina over GA4-Migratie, vandaar de benaming zoals je ziet, heeft de trigger te maken met die pagina. In jouw geval is dit waarschijnlijk anders.
De trigger moet dus gebeuren wanneer een bezoeker op de GA4 migratie pagina komt. Dit is een pagina met die /ga4-migratie/ bevat in de url. Dit kan ik dus mooi gebruiken in de trigger.
Ik klik op “triggers”
En zie een lijst met allemaal triggers die ik eerder heb gebruikt. Schrik niet als deze slechts 1 a 2 triggers bevat, dat betekent alleen maar dat je er nog niet veel gebruikt of hebt aangemaakt.
Je wilt een trigger hebben die zorgt dat de tag alleen afvuurt op een bepaalde pagina. Je klikt op het “+” icoon om een nieuwe trigger te maken.
Vervolgens klik je op “triggerconfiguratie” om je trigger te… configureren.
Je wilt een pagina weergave meten. Afhankelijk van je ingestelde taal kies je pageview of paginaweergave.
Je wilt niet alle paginaweergaven, maar slechts sommige paginaweergaven. Als je die hebt aangevinkt krijg je de mogelijkheid om te definiëren op welke variabelen je wilt selecteren. Dit spreekt voor zich. je wilt namelijk een paginaweergaven waarbij de “Page URL” – “Bevat” – /…./…. (zelf invullen).
In mijn geval alleen pagina die /ga4-migratie/ bevat.
Geef de trigger een naam die je kan herkennen en sla hem op.
Nu moet je alleen nog de tag een naam geven die je zojuist hebt ingesteld. Ikzelf kies er altijd voor om te starten met welk platform (bv GA4), wat het is (bv Custom Event) en wat het doet (bv ga4_migratie).
In mijn geval ziet deze er zo uit.
GA4 – Custom event – ga4_migratie_event
De awareness tag is nu ingesteld. Nu is het tijd om de volgende tags, namelijk engagement en conversie in te gaan stellen.
Engagement tag in GTM
Het principe is hier hetzelfde. In mijn geval is een engagement als iemand aan het einde van de GA4 migratie pagina komt. Als de bezoeker dus helemaal naar beneden is gescrollt.
Voor jou kan dit compleet iets anders zijn. Als de bezoeker bijvoorbeeld op een specifieke knop klikt, iets download of een video bekijkt.
Deze tag is dus iets lastiger omdat die naar gelang de actie van de bezoeker ingesteld moet worden.
De basis is hetzelfde, je wilt een tag aanmaken. Dus vertellen aan GTM dat deze iets moet meten. Dit is precies hetzelfde als bij de awareness tag.
- Nieuwe tag aanmaken
- Kiezen voor GA4 event
- De juiste configuratietag (of zelf instellen) en benamingen eraan geven
Nu kom je op het punt waar je de trigger instelt. Dit is dus waar het variabel wordt. Ik leg je uit hoe je deze instelt naar pagina scroll depth, dus hoever iemand op de pagina scrollt.
Je klikt na het instellen van de tag op “Triggers” waarna je weer een complete lijst krijgt met triggers die je al hebt ingesteld.
Als het goed is zie je hier dus ook de trigger die je net ingesteld hebt voor je awareness tag.
Hier klik je weer op het “+” teken waarna je in de trigger wizard komt.
Hier klik je op “triggerconfiguratie” en kies je niet voor paginaweergaven maar voor, in dit geval, scrolldiepte.
Je ziet hier ook “formulierverzending” en “YouTube-video” staan. Je raadt het al, hier kan je dus ook dit soort dingen instellen.
Wij kiezen voor scrolldiepte en komen in deze wizard uit.
Hier vul je alles weer in wat je weet.
- Hoever moet iemand scrollen voordat de trigger afgaat
- Horizontaal of verticaal
- Sommige pagina’s en dan wederom de pagina definiëren
- Geef de trigger een naam die je herkent
- Klik op opslaan
Je ziet nu de volledige tag en trigger configuratie staan en kan deze opslaan.
Voila, je engegament tag is ook gereed.
De conversie tag in GTM
Je kan het bijna zelf invullen, want de conversie tag is precies hetzelfde als de andere tags.
- Je maakt een tag met de juiste kenmerken
- Je maakt de trigger, bv een paginaweergaven of klik op een bepaalde knop
- Je slaat alles op
In mijn geval ziet deze er zo uit.
Het is wederom een GA4 configuratie en de tag wordt afgevuurd als er een bepaalde “dankjewel” pagina is bereikt. Deze dankjewel pagina heeft een specifieke url en ik wil dat die alleen wordt afgevuurd als het verkeer van een bepaalde pagina komt.
Allemaal variabelen die je in kan stellen in je trigger.
Voila, je hebt nu 3 tags ingesteld. Je gaat er natuurlijk vanuit dat deze allemaal goed zijn ingesteld, maar iedereen maakt fouten en dus wil je deze eerst testen.
GTM testen en debug view
Klik bij je tags op “Voorbeeld” om de debug modus te openen. Vergeet niet de Chrome Extension GA Dubugger te installeren, anders doet deze het niet.
Je browser opent een wizard waar je jouw url invult. Deze url opent vervolgens in een nieuw tabblad.
Al je klikken en acties worden nu weergegeven in de tag assistant van GTM. Je wilt nu dus de flow doorlopen die je net hebt ingesteld. In mijn geval is dat
- Awareness bij pagina bezoek GA4 migratie
- Engagement bij scroll tot het einde
- Conversie als iemand het formulier invult en op de dankjewel pagina komt
Ik doorloop deze flow en kijk elke keer goed of de tags worden afgevuurd. Laten we beginnen bij de awareness. Ik bezoek gewoon de GA4 migratie pagina.
De tag word afgevuurd, deze worden dus geregistreerd en kan ik straks in mijn rapporten terugzien.
De volgende fase is scrollen naar het einde, waar het formulier staat.
En ook hier zie ik dat het event wordt getriggerd. Perfect!
Dan het laatste event. Ik wil dat de conversie tag wordt afgevuurd zodra ik het formulier invul en verstuur. Dit meet ik door het registreren van de dankjewelpagina.
Yes! Ook deze wordt gemeten.
Alles ziet er goed uit naar de instellingen zoals ik dat wilde. Nu is het tijd om je GTM container, de nieuwste versie, live te zetten zodat deze veranderingen ook echt worden gemeten.
Ga weer naar de tags afdeling van je GTM en klik rechtsbovenin op “verzenden”. Vergeet niet een passende naam mee te geven en een omschrijving van wat je hebt aangepast.
Je meet nu de complete journey. Vergeet niet dat je dit nu hebt ingesteld naar specifieke pagina’s. Ik hoop dat je begrijpt dat als je dit met generieke pagina’s doet, bijvoorbeeld alles met /blog in de url, dat je leuke segmenten kan maken om alles te meten.
Nu is het tijd om te kijken hoe je dit in GA4 kan checken. Oftewel, heeft je journey een beetje effect.
Welke rapporten in GA4 ga je bekijken
Vergeet niet dat nieuwe data pas na 24 – 48 uur binnenkomt. Je kan dit dus niet direct checken. Als alles doorkomt, zijn er in ieder geval 2 leuke rapporten die je nu kunt gaan gebruiken.
Trechteranalyse
Een van de rapporten die je nu kunt gaan maken is de zogenaamde “trechterverkenning” oftewel “funnel analyse”.
Log in bij GA4 en klik links op “verkennen”
Vervolgens klik je op “trechterweergave” in de template gallerij.
Ik ga je hier niet uitleggen wat al deze instellingen zijn, daar is dit tutorial niet voor. Grote kans dat ik het ergens op de site uitleg.
Wat je in ieder geval wilt doen is bij het kopje “stappen” alle variabelen wissen en hier de zojuist ingestelde tags/events plaatsen.
Allereerst wis je deze
Klik je op het potoloodje en om in de wizard te komen. Hier kan je elke stap definiëren tot in de details. Wat jij wilt, is alleen de events plaatsen die je zojuist hebt gemaakt.
En dit doe je dan voor elke stap. Dat ziet er dan zo uit.
Klik op toepassen en je hebt een prachtig rapport gemaakt. Nu kan je in dat rapport linksbovenaan, bij “variabelen” de datum reeks aanpassen om zo door de tijd de resultaten te zien.
Dit ziet er bij mij zo ongeveer uit, met nagenoeg geen data omdat ik dit allemaal pas net heb ingesteld voor dit tutorial.
Gebruikersacquisitie
Een ander leuk rapport die je kan raadplegen is de gebruikersacquisitie. Een rapport die aangeeft waar de gebruikers op je website vandaan komen. Denk bijvoorbeeld aan organic, organic social, email, LinkedIn etc.
Ga in je GA4 naar rapporten, deze vind je in het linker menu.
Dit is een belangrijke sectie in het GA4 domein. Hier kan je namelijk allemaal voorgedefinieerde rapporten bekijken.
Ga vervolgens naar “levenscyclus” en dan “acquisitie” en dan “gebruikersacquisitie”. Dat ziet er zo uit.
Je bent nu in een rapport waar je de oorsprong van je verkeer kan zien. Afhankelijk van waar het allemaal vandaan komt, kan dit rapport best groot zijn.
In de 6e kolom zie je de dimensie “Aantal gebeurtenissen” staan. Een gebeurtenis is wat je net hebt ingesteld met de tags en triggers.
Hier kan je de dropdown op jouw aangemaakte gebeurtenis zetten, in mijn geval ga4_migratie_awareness om zo precies te zien hoeveel bezoekers, in dit geval vanuit organisch, zijn gekomen.
Dat ziet er dan zo uit.
Zo kan je perfect zien waar de meeste en de minste bezoekers vandaan komen en hoeveel conversies of inkomsten het heeft gegenereerd.
Voor die laatste twee moet je nog wel wat extra dingen instellen, dat heeft te maken met e-commerce.
Conclusie
Als je dit tutorial hebt gevolgd snap je hoe je in GTM zeer gemakkelijk events aan kan maken om zo de customer journey in kaart te brengen. Dit alles zonder gebruik te hoeven maken van datalayers en custom javascript codes.
Je kan nu met de events een zeer belangrijk rapport in GA4 verkrijgen om zo een funnel analyse te maken van je journey. Dit betekent dat je direct kunt zien waar in de journey grote bottlenecks zitten en waar je op kan focussen.
Vergeet niet dat het instellen van journeys gebaseerd op url’s niet de meest krachtige manier is. De url hoeft maar te veranderen en je journey is gebroken. Werken met datalayers is altijd veiliger, maar arbeidsintensiever om in te stellen.
Veel succes met het werken met GTM en GA4. Mocht je hulp nodig hebben, stuur me gerust een berichtje of volg me op LinkedIn.