DAU (daily active users), WAU (weekly active users) en MAU (monthly active users) zijn 3 metrics die veel terugkomen in een kpi dashboard van bijvoorbeeld een “mijn omgeving” of een “iOS/Android app“.
Zoals de benamingen al aangeven geven ze de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse actieve gebruikers weer. Met deze metrics kan je een veel voorkomende kpi in kaart brengen, namelijk de “stickiness” van bv die app of mijn omgeving.
In dit artikel geef ik je de zin en onzin van deze stickiness zodat je zelf kan bepalen of ook jij deze wilt gaan gebruiken in je dashboards.
De stickiness formule
Er bestaan meerdere formules om je stickiness te meten. Zo kan je het aandeel new users weergeven t.o.v. de returning users. Dit geeft stakeholders een beeld van het bereik, de adoptie en welke gebruikers de app op lange termijn gebruiken.
Ondanks dat dit een veelvoorkomende manier is, heeft het niet mijn voorkeur.
Die gaat namelijk uit naar het gebruikmaken van de DAU en de MAU. Hierbij deel je de dagelijkse actieve gebruikers (DAU) door de maandelijkse actieve gebruikers (MAU) om zo een percentage te verkrijgen.
Combineer je deze met een andere methode waarbij je de terugkeerperiode (hoe snel een bezoeker weer terugkeert voor nog een bezoek) en je creeërt zeer waardevolle inzichten voor je analyses.
DAU/MAU = stickiness
Voordelen van de DAU/MAU = stickiness formule
De reden dat ik deze formule adviseer, is omdat veel analytics programma’s, waaronder Google Analytics 4 (GA4) deze ook gebruikt.
Een van de redenen die ik je kan geven zijn de standaard rapporten in bv. GA4. Deze zijn gebaseerd op deze formule. Zo voorkom je dat je in je analyse programma een ander getal krijgt bij stickiness dan in je dashboard. M.a.w. je voorkomt discussie bij stakeholders.
Waarom stickiness meten
De reden dat ik dit blog schrijf, is omdat ik op dit moment midden in een tagmanagement opdracht zit bij Vattenfall. De vraag bij een applicatie is vrijwel altijd om de stickiness in kaart te brengen.
Met dit getal kan je een benchmark geven. Stel dat de stickiness de afgelopen 2 jaar tussen de 18 – 20% is geweest. In dit geval kan je het engagement ratio van gebruikers goed meten.
Mocht deze te laag worden, dan weet je als bedrijf waar je op moet focussen.
Zo kunnen specialisten of teams focussen op features om de bezoekers terug te laten keren.
Waarom stickiness niet meten
Stickiness kan echter ook een vertekend beeld geven. Stel dat ik als gebruiker iets niet kan vinden in jouw applicatie of mijn omgeving. Ik swipe de app weg en probeer het vervolgens de volgende dag nog eens en de dag daarna nog eens.
Dit is in het voordeel van de stickiness, ik kom tenslotte een aantal keren per week terug. Ik ben hier behoorlijk de stickiness rate aan het spekken.
Een andere reden kan zijn dat je gewoon geen applicatie hebt waar mensen vaak terugkomen. Misschien een applicatie voor een boekhoudprogramma waar men 1 keer per maand inlogt om wat gegevens te checken.
Besef je dus goed of de stickiness een van je KPI’s is die je echt wilt meten.