De impact effort matrix in cro marketing

De impact effort matrix in cro marketing

Het prioriteren van ideeën is voor veel bedrijven een behoorlijke opgave. Wat kan je nu het beste als eerste doen? Om je hierbij te helpen zijn er diverse methoden om prioriteit aan te brengen. Een hiervan is de impact-effort matrix. Een simpele tool om te bepalen wat de meeste impact maakt, met de minste effort en wat compleet zinloos is om nu te gaan doen.

Impact effort matrix

Een matrix is een simpel kwadrant (4 vakken) waarin je items kunt plaatsen. Elk vak staat voor een bepaalde typering om zo makkelijk prioriteiten te geven aan je to do’s.

Zo zie je dat er quick wins zijn, maar ook taken die je nu gewoon beter even niet kan doen. Dit is afhankelijk van de tag die je eraan geeft.

  • Hoge of lage impact
  • Veel of weinig effort

Hoe past deze impact effort matrix in cro marketing

Als je een cro proces op gang hebt, dan komen er als het goed is aan de lopende band ideeën naar voren. Ideeën om knopjes aan te passen, foto’s te vervangen, SEO te optimaliseren, website design aan te passen, UX in te zetten en ga zo maar door.

Ideeën gebaseerd op best practices die je hebt gepakt van LinkedIn of van een gedegen analyse van je eigen data.

Deze ideeën kan je beter niet allemaal toe gaan passen. Omdat ze met elkaar conflicteren of omdat er simpelweg geen animo voor is binnen je team(s).

Maar hoe je bepaald wat je wel en niet gaat doen is onderhevig aan een analyse van jezelf.

Hoeveel effort moet je erin steken:
Hoeveel tijd, maar ook hoeveel verschillende discipline, de kosten etc. Je bepaalt hier dus het plaatje van de uren, de kosten, de capaciteit en meer van het idee.

Hoeveel impact heeft het idee:
Als je weet wat je erin moet steken, dan is de volgende vraag wat de verwachte output is.

De uitkomsten

De uitkomsten zijn als volgt:

  1. Hoge impact – weinig effort
    Dit zijn de zogenaamde quick wins. Ideeën die je altijd zou moeten testen.
  2. Hoge impact – veel effort
    Dit zijn de zogenaamde projecten. Ideeën die grote winst kunnen opleveren, echter waar je wel veel capaciteit voor nodig hebt. Deze kan je dus ook pas doen als die er zijn.
  3. Lage impact – weinig effort
    Dit zijn de zogenaamde fill ins, taken die je doet als je tijd over hebt.
  4. Lage impact – veel effort
    Dit zijn de zogenaamde energiezuigers, taken die je gewoon niet moet doen als je op korte termijn resultaat wilt verwachten

Als je een gedegen cro proces hebt, zoals mijn SPEEC model, dan vul je deze matrix aan de lopende band en ben je continu bezig met quick wins en grote projecten. Heb je even niks te doen, dan doe je de fill ins.

Een aantal cro voorbeelden

Een aantal voorbeelden per situatie.

Quick wins:

  • A/B testen van simpele aanpassingen op landingspagina’s of campagnes
  • Email campagnes aanpassen met CTA’s of teksten
  • Paid advertising campagnes aanpassen met CTA’s of teksten

Projecten:

  • Website redesign
  • Complete funnels op de website aanpassen
  • Leadflows aanpassen in bijv. je e-mail campagnes

Fill ins (taken als je tijd over hebt):

  • User Interface (UI) aanpassingen zoals kleuren aanpassen of knoppen verplaatsen
  • Updaten van meta tags of seo teksten

Nu even niet taken:

  • Backend systemen herstructureren
  • Rebranding

Let er op dat de “nu even niet” taken niet zeggen dat deze niet belangrijk zijn. Ik schrijf dit artikel met het oog op CRO, dus dingen die de conversie optimaliseren.

Samenvatting

Ben je jouw structuur even kwijt met wat je allemaal kan doen op CRO gebied? Denk er dan eens over na om een prioriteiten model te gebruiken zoals deze impact effort matrix.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?

Ik ben Jan Willem! Als web analist en CXO-expert help ik al ruim 15 jaar bedrijven als Enexis, Vattenfall en Vodafone met het verkrijgen van inzichten uit hun data en cro processen.

Dit doe ik met behulp van analytics tools als GA4, Google tagmanager, Power Bi en Google bigquery.

Ik kan je helpen met:

  • Het vormgeven van kpi bomen
  • Het opstellen van meetplannen voor web en app
  • Het implementeren van meetplannen bij web en app
  • Het doen van audits op gebied van tagmanagement en analytics
  • Het visualiseren van data in sheets, Power Bi, Tableau, Looker studio en Excel

Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Inhoud
Jan Willem den Hollander

Jan Willem den Hollander

Web/data analist en CRO specialist

Volg me op LinkedIn