Google Analytics 4 rapport: (omgekeerde) customer journey

Google Analytics 4 rapport: (omgekeerde) customer journey

Om de waarde te schatten van een bepaalde flow op je website, kan het aantrekkelijk zijn om de oorsprong van je verkeer in kaart te brengen.

Nu kan je kijken waar bezoekers vandaan komen, zoals social media, email, paid media bronnen o.i.d. Maar kijken naar hoe de bezoeker beweegt binnen de website is minstens net zo interessant.

In GA4 kan je een zogenaamde padverkenning maken. Een flow van pagina naar pagina.

Wat veel mensen niet weten is dat je deze flow ook andersom kan maken. Je start dan niet bij het beginpunt, maar juist bij het eindpunt.

De padverkenning in GA4

Als je in GA4 naar verkennen gaat (explorations), dan kan je in de templates kiezen voor “padverkenning”.

Google analytics vult automatisch al wat stappen in. Belangrijk is dat je deze verkenning nu ziet vanaf de start en dat deze is gebaseerd op “session_start”.

Om deze goed in te gaan stellen, zul je even op de knop “opnieuw” moeten drukken.

Hier kan je aangeven of je een flow wilt maken vanaf het startpunt of vanaf het eindpunt.

GA4 padverkenning vanaf het startpunt

Klik op startpunt en er komt een menu met welk startpunt je wilt. Toen ik dit artikel schreef, kreeg je 4 keuzes. Deze keuzes zijn bij de instellingen voor tabblad by “type knooppunt” gedefinieerd. Op dit moment kan je deze nog niet aanpassen of verwijderen.

Als je op een keuze klikt, krijg je een nieuwe wizard waar je jouw keuze bekend kan maken. Ik heb gekozen voor “paginatitel en schermnaam” en koos vervolgens voor “Home”.

Je ziet hier dus dat vanuit de homepage er 912 conversies zijn naar “The Google Merchandise Store”. Als je meer wilt weten, klik je daarop en creeër je de flow.

Zo kan je steeds verder en verder gaan.

GA4 padverkenning omgekeerd

De start is leuk, maar waarschijnlijk heb je ook weleens de vraag waar het verkeer nu vandaan komt. Dan kan je natuurlijk heel vaak klikken en gokken, je kan ook gewoon aan het einde beginnen.

Als je in padverkenning op “opnieuw” klikt, heb je ook de keuze voor “eindpunt.

Dit werkt precies hetzelfde, alleen begin je aan het einde.

Wil je dus weten waar het verkeer naar een specifieke pagina vandaan komt, dan voer je die pagina in en ga je achterstevoren te werk.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?

Ik ben Jan Willem! Als web analist en CXO-expert help ik al ruim 15 jaar bedrijven als Enexis, Vattenfall en Vodafone met het verkrijgen van inzichten uit hun data en cro processen.

Dit doe ik met behulp van analytics tools als GA4, Google tagmanager, Power Bi en Google bigquery.

Ik kan je helpen met:

  • Het vormgeven van kpi bomen
  • Het opstellen van meetplannen voor web en app
  • Het implementeren van meetplannen bij web en app
  • Het doen van audits op gebied van tagmanagement en analytics
  • Het visualiseren van data in sheets, Power Bi, Tableau, Looker studio en Excel

Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Inhoud
Jan Willem den Hollander

Jan Willem den Hollander

Web/data analist en CRO specialist

Volg me op LinkedIn