Hoe de marketing je in de maling neemt

En jij hier gebruik van kan maken door je product op de juiste manier te tonen

Het product dat in je zichtveld komt

Je loopt, pré Corona tijd, in de showroom van je favoriete automerk. Je hebt eindelijk de keuze gemaakt dat je echt voor de prachtig mooie diepblauwe BMW gaat.

Voor de haters onder ons, het mag ook een Mercedes zijn…

Je gaat naar de verkoper en zegt, dat model zie ik wel zitten, kunnen we daarover verder gaan praten?

Grote kans dat je geen nee hoort, en voor je het weet heb je een lauw bakkie koffie voor je neus (daar moeten ze echt wat aan gaan doen bij dat soort bedrijven) en is de salesman je aan het inpakken.

“Ja kijk, die versie is de oude versie. Daarnaast staat de nieuwe met alles erop en eraan. Sensoren, lichtjes, knopjes en hij rijdt ook nog eens vol automatisch en het mooie is, hij is uniek, niemand heeft hem.”

Na lang wikken en wegen ben je eruit, je gaat hem nemen zodat je mooi kan pronken met je nieuwe aanwinst. Die prachtig mooie versie die echt helemaal niemand heeft. Je hebt hem inderdaad ook nog nooit gezien in het straatbeeld, dus dat kan niet gelogen zijn.

Je zet je handtekening en hoort dat die over 6 weken klaar is.

Je gaat naar je oude auto, met een brede grijns wetende dat je over 6 weken een prachtig mooie bak onder je kont hebt. Je rijdt het terrein van de dealer af en verrek…

Precies dezelfde auto als jij net hebt gekocht rijdt voorbij.

Hoe dan? Je had hem echt nog nooit gezien.

“Oké, zal wel goed zijn denk je, gewoon toeval, niks aan de hand.”

Twee straten verder, tering he, weer dezelfde auto. Nu moet het toch niet gekker worden. De weken die volgen zie je steeds vaker de auto die je zojuist had gekocht. Zo uniek is deze dus niet. 

Hoe kan dat nou?

Hoe de marketing je in de maling neemt

Het reticulaire activatie systeem

Inderdaad, het RAS systeem.

Iets wat met je zicht te maken heeft, anders stond er geen reticulaire. Het RAS systeem is een soort van rem. Een controle dat bepaald waar je op focust.

Heel simpel, je kan niet alles wat er om je heen gebeurt waarnemen. Als dat zo zou zijn, dan zou je echt helemaal knettergek worden.

Iets wat in de wereld van persoonlijke leiderschap heel veel voorkomt. 

Where focus goes, energy flows is een bekende kreet daar.

Voor de tijd dat je die prachtige nieuwe bolide onder de aandacht had, reed deze al wel degelijk in het straatbeeld, echter merkte je hem niet op. Puur omdat die niet belangrijk was voor je.

Je had andere dingen waar je op aan het focussen was. Andere dingen die vele malen belangrijker voor je waren, dan die auto.

Dit gebeurt ook in de marketing

Dit gebeurt ook in de marketing en als je slim bent ga je het toepassen.

Iemand die zich nog maar net heeft geïnteresseerd in je merk, gaat in veel gevallen niet direct over op aankoop.

Veelal moet die persoon zich eerst oriënteren. Als hij/zij jouw product onder de aandacht heeft, is jouw product binnen het bereik van zijn RAS systeem.

Het product is onder de aandacht en zal steeds vaker en vaker omhoog poppen in de focus van jouw toekomstige klant.

Of dit echt zo is, wordt bepaald door de teksten die je gebruikt, de visuals, de kleuren en heel veel meer elementen op je site en in je communicatie.

Dit is ook de reden dat het in veel gevallen zoveel meer aantrekkelijk is om mensen eerst bekend te maken met je product, vervolgens te prikkelen met al het moois wat ze gaan krijgen als ze jouw product kopen om vervolgens pas de koop te initiëren.

Iets wat heel erg lastig is, dat snap ik, want je moet als eigenaar de variabel “conversies” misschien wel even loslaten. Even accepteren dat je eerst wat geld gaat besteden aan de zogenaamde bewustzijn fase en verbinden fase en dan pas aan de verkoop fase.

Zorg ervoor dat je jouw product in het RAS systeem krijgt van jouw prospect, leidt hem/haar op en initieer dan pas de verkoop.

Hier kleven heel veel voordelen aan. Neem bijvoorbeeld dat retargeting, wat je doet als je dit principe toe gaat passen, vele malen goedkoper is dan direct een sales ad presenteren. 

Zo kan je gemakkelijk een video of beeld laten zien voor slechts €0,01 – €0,10 cent per weergave, waar vind je dat nog meer?

Hi, ik ben Jan Willem

Hi, ik ben Jan Willem

Ik ben altijd op zoek naar manieren om bedrijven te laten groeien door middel van data gedreven marketing. Dit doe ik freelance, maar ook als coach en spreker.

Naast deze onderwerpen schrijf ik eigenlijk over veel dingen die mij bezighouden, gewoon omdat ik dit gaaf vind om te doen. Wil je dat ik verhalen bij jou kom vertellen om beweging te creëren? Neem dan gewoon contact op door even op de foto te klikken.