Op 31 juni 2023, als je gebruik wilt blijven maken van Google Analytics, is het verplicht om over te stappen op GA4. Deze Google Analytics 4 vereist een iets andere aanpak dan GA3, beter bekend als universal analytics.
In dit artikel geef ik je een basis setup GA4 binnen GTM die je kan gebruiken voor je bedrijf. Handig als je zelf niet al teveel weet van google analytics en tag manager.
In het kort, dit zijn de stappen:
- Maak een nieuwe GA4 property
- Maak een nieuwe data stream in datzelfde property
- Kopieer het measurement id vanuit die stream
- Maak een configuratie tag GA4 in je GTM container
- Plak de measurement id van GA4 in de tag en laat deze op elke pagina afvuren
- Test
- Publiceer
Mocht je bekend zijn met GA3 (de oude versie), dan ben je misschien bekend met de structuur account, property, views. Dit is in GA4 anders en je zal alleen maar account en property zien.
Dit alles wordt straks duidelijk.
Mocht het niet lukken, ik heb er mijn werk van gemaakt om tag management en analytics te doen voor bedrijven. Neem gerust contact met me op.
Maak een GA4 property aan
Als je nog geen account hebt, dan zul je eerst dat proces moeten doorlopen. Als je in je account zit, dan kan je in de tweede kolom een nieuwe property aanmaken.

Zet alle gegeven in het volgende scherm goed, zoals taal en valuta.

Direct in het volgende scherm kan je kiezen voor een web, Android app of iPhone app. Ik kies hier voor web, omdat dit degene is die jij waarschijnlijk ook in gaat stellen.

Vul de gegevens in die gevraagd worden. Dit kan je later allemaal nog wijzigen, maar denk alvast na over een logische benaming, mocht je meerdere streams krijgen.

Klik op “stream maken” en volia, je GA4 account is gereed. Als het goed is krijg je iets zoals dit te zien, met wat codes en url’s.
Het gedeelte van GA4 is nu even gereed. Wat je alvast wel kan doen is de metings-id kopiëren, deze heb je straks nodig bij Google Tag Manager.

Instellingen GA4 in je Google Tagmanager
De volgende stap is de instellingen in Google Tagmanager. Dit is een ander programma in de Google suite. Het is een tool waar je gemakkelijk codes op je website kan plaatsen, zonder de tussenkomst van developers.
Het enige wat je moet doen is eenmalig een code van TagManager zelf instellen (misschien via development) en de rest kan je zelf doen.
Mocht je al een account hebben, dan krijg je iets te zien in de vorm van het plaatje hieronder. Mocht je die nog niet hebben, dan vraagt Google eerst allemaal gegevens van je. Geen zorgen, tagmanager is volledig gratis.

Klik vervolgens op account maken en je komt in een wizard waar je allemaal gegevens in kan vullen. De benamingen maken niks uit, dit is maar net wat jij gemakkelijk vindt.
Wel is het belangrijk dat je hier voor “internet” kiest, als je dit ook voor een website aan het instellen bent. Kies uiteraard voor de andere opties als dit anders is.

Accepteer de voorwaarden, als je het daarmee eens bent, en ga door.
Je krijgt een scherm met een code. Je hoeft deze niet te begrijpen, echter dit is de code waar ik het net over had. De eenmalige code die je op de website moet plakken.
Ikzelf weet in veel gevallen hoe ik dat moet doen. Weet je dat echter niet, stuur deze gewoon naar de developer, hij/zij weet precies wat hier staat.

Klik op ok en je Tag Manager is gereed. Als de code nu ook op de site staat, dan kan je verder met GA4 instellen zodat gegevens zoals website verkeer, kliks en scrolls binnenkomen.
Heb je hulp nodig bij deze implementatie, ik help graag.
- GA4 implementatie
- Opstellen van een meetplan
- Visualiseren van insights
Neem gerust contact met me op.
Google Tag Manager en GA4 setup deel 2
Als je in je account bent en dan specifiek in het container van je website, dan kan je aan de linkerkant een menu zien.
Note: de container is de code die je op de site zet. Dat heet nu eenmaal een container.
Klik in dat menu op “Tags”.

Je komt nu in een leeg scherm waar je rechtsbovenin op “nieuw” kan klikken, waarna je bij de instellingen van je tag komt. (volgende 2 afbeeldingen)


Als eerste klikken we in dit scherm op “Tagconfiguratie” waarna we in het volgende scherm komen. Hier gaan we een GA4 configuratie tag aanmaken.

Zodra je daarop hebt geklikt, krijg je het volgende scherm. Hier vul je de measurement id in vanuit je GA4 setup, degene die je moest kopiëren en begint met een G-…

Onder de tag zie je “Triggers” staan. Om dit te begrijpen, even een kleine uitleg.
Je hebt nu ingesteld dat je website gebeurtenissen stuurt naar je Google Analytics 4 property. Tenminste, die mogelijkheid heb je nu gecreeerd. Wat je nu nog moet doen is tegen Google TagManager zeggen wanneer hij dit moet doen. Dat is de trigger.

Kies voor “All pages” als trigger, omdat je wilt dat deze tag “afvuurt” op alle pagina’s van je website. Tenzij je dit niet wilt natuurlijk.

Het enige wat nu nog moet gebeuren is een naam geven aan de tag die je zojuist hebt gemaakt. De naam is weer variabel en mag je zelf kiezen, ik stel voor dat je deze “GA4 – Configuration tag” noemt.
Klik op “Opslaan” en je tag is gereed. Als het goed is staat deze nu in de lijst bij “Tags”.

Testen en dan pas je configuratie live zetten
Als de tag is aangemaakt, met de juiste trigger, dan staat deze nog niet op je website. Hiervoor moet je hem eerst publiceren. Voordat je dit doet, raad ik je aan te testen of alles goed staat ingesteld.
Nu is deze tag een vrij simpele tag met weinig variabelen. Hier kan eigenlijk vrij weinig misgaan. Toch wil ik je aanraden altijd te testen. Leer het aan en maak het standaard.
Om te testen moet je een Chrome Extension installeren. Dat kan je hier doen.
Klik in tagmanager op “voorbeeld” en er opent een nieuw tabblad.

Vul in deze wizard de url in van je website, waar de Google Tag Manager container op geïnstalleerd is.

Klik op connect en je website opent in een nieuw tabblad. Als je dan terug gaat naar het tabblad van Google Tag Manager (Tag Assistant) kom je in de debug modus.
Ik ga je niet compleet uitleggen wat je hier allemaal ziet, want dan ben ik te lang bezig en dat gaat buiten de scope van deze tutorial.
Wat belangrijk is, is dat je de tag die je zojuist hebt aangemaakt, die af moet vuren bij elke pagina, ziet staan.
Elke keer als je door je website heen klikt, in het tabblad van je site, dan zie je deze tag weer terugkomen. Dit komt omdat deze staat ingesteld op “All pages”.
Staat die er niet tussen, dan staat er een instelling niet correct. Krijg je de tag alleen niet te zien, dan moet je daar de fout zoeken. Krijg je helemaal geen verbinding in de debug modus, dan is er waarschijnlijk iets mis met de implementatie van de Google TagManager container op je website.

Nu kan alles live
Als je alles hebt getest dan kan je de container aanpassingen publiceren.
Sluit de tag assistant en je debug website tabblad en ga weer naar het Google Tag Manager tabblad. Het tabblad waar je jouw tags weer ziet staan.

Hier klik je op verzenden waarna de laatste wizard (echt waar) opent. Hier is het verleidelijk om direct op publiceren te klikken, maar ik kan je aanraden om altijd een “titel” en “omschrijving” mee te geven. Gewoon even invullen wat je hebt gedaan.

That’s it! Je GA4 basis setup via GTM is gereed. Op dit moment registreert jouw website basis data. Denk hierbij aan views, scrolls, video plays en meer.