In de maling genomen door een 4 jarige

Hoe je schaarste in kan zetten om mensen te overtuigen je dienst af te nemen

Hoe ik in de maling werd genomen door mijn zoon

Een ochtend als altijd, lekker opstaan, beetje trainen, kopje koffie, dan naar de basisschool voor om mijn zoontje weg te brengen.

Vandaag niet! Tenminste, mijn zoon had een ander idee in zijn hoofd.

“Nee papa, ik voel me niet lekker, ik wil thuisblijven”…

Fuck! Dat zat ff niet in de planning. Wat nu?

“Voel je je echt niet lekker dan vriend?”

Het antwoord was keihard nee. Ik had dit nog niet meegemaakt, dus wist niet wat ik moest doen. Sta je dan als vader tegen aan manneke van 4.

Schaarste

Hij manipuleert je, breng hem gewoon weg!

Dit was het antwoord van mijn vriendin.

“Hij manipuleert je, breng hem gewoon weg”.

Niet gedaan en achteraf moet ik toegeven dat ik dus gewoon in de maling ben genomen door een 4-jarige.

Ga daar maar aan staan als 36 jarige volwassen vent.

Maar ik begon er wel over na te denken. Hoe je met simpele technieken mensen kan overtuigen van je gelijk.

Persuasion noemen ze dat

Persuasion” noemt men dat in de Engelse taal en het is een vast onderdeel van de marketing.

Marketing in mijn ogen is niks meer dan mensen overtuigen dat ze een dienst/product echt nodig hebben. Het gevoel geven dat ze zonder dat product of die dienst een mindere kwaliteit van leven hebben.

Klinkt hard, maar denk er maar over na, het klopt.

De pijn plezier prikkel noemen ze dat.

Heel erg interessant om te weten dat men beter gedijt op pijn. Met andere woorden, het is al lang en breed bekend dat je harder gaat bewegen als je een angst hebt om iets te verliezen dan een plezier om iets te winnen.

Dit is zo in de sport, in het bedrijfsleven, in je eigen leven… Echt overal.

Dit paste mijn zoon onbewust (of bewust, misschien ben ik weer naïef) op mij toe. Hij paste een pure pijnprikkel op mij toe. Hij gaf mij het gevoel…

“Luister vriend, als jij me nu naar school brengt, en ik zit daar heel de dag met pijn, dan ga ik dat heel erg lang tegen je gebruiken, dat weet je”…

Dat was denk ik de volgorde die in mijn kop rondging op het moment dat ik in de maling werd genomen.

En dit is precies wat er elke dag gebeurt, of je het nu fijn vindt of niet

“Nog slechts 2 kamers beschikbaar” van onze grote vriend Booking.com. Het toepassen van schaarste om je te laten voelen dat je het mis gaat lopen, boven het plezier wat je gaat beleven als je boekt.

“Deze televisie heeft UHD technieken”, als je dus een lagere versie koopt, kan je niet goed Netflix kijken.

Hoe je het ook bekijkt, hoe hard je ook zegt dat je hier tegen bestand bent, het is niet zo. Dit mechanisme is namelijk keiharde evolutie. De angst om ergens niet bij te horen was, vroeger, catastrofaal. Iedereen heeft het dus in zijn “core DNA” ingeworteld zitten.

Moet je het dan toepassen net als mijn zoontje het deed? Misschien niet zo hard, maar als je niet liegt, dan zou ik het zeker niet laten ook.

Match het alleen met je aanbod. Why not?

Hi, ik ben Jan Willem

Hi, ik ben Jan Willem

Online marketeer, spreker en business coach. Naast deze onderwerpen schrijf ik eigenlijk over veel dingen die mij bezighouden, gewoon omdat ik dit gaaf vind om te doen. Wil je dat ik verhalen bij jou kom vertellen om beweging te creëren? Neem dan gewoon contact op door even op de foto te klikken.