Korte sprints voor effectieve evenementen

Hoe bereid je jouw team voor op evenementen zoals Black Friday in een zo kort mogelijke tijd?

Evenementen…

Als je jouw sales en marketingafdeling de juiste aandacht geeft, dan weet je dat evenementen een groot onderdeel zijn van deze twee.

Het maakt niet uit of het nu gaat om vaste evenementen die voor iedereen gelden, zoals kerst, nieuwjaar, black friday of zomervakantie of specifieke events voor jouw business. Evenementen zijn onderdeel van jouw bedrijf en als het goed is van je marketing/sales afdeling.

Growth hacking lezing DO-IT
Lezing over het toepassen van het G.R.O.W.S. proces voor B2B businesses

Black Friday

Iets wat in de VS al heel lang een bekende kreet is, komt in Nederland steeds vaker en duidelijker om de hoek kijken.

De “madness” van Black Friday.

Ik heb het eens mee mogen maken in San Francisco en ik kan je vertellen, het is echt een gekkenhuis.

Ik doel dan niet op een iets langere rij bij de Media Markt omdat je 10% korting krijgt op je volgende Smartphone. Nee ik bedoel een gekkenhuis omdat je 80% korting krijgt op je volgende Smartphone.

Graaien, duwen, complete warenhuizen die hun deuren sluiten. Mensen worden gek als ze een aantal psychologische aspecten tegelijk inzetten.

  • Fear Of Missing Out (FOMO)
  • Loss Aversion
  • Korting
  • Schaarste
Black Friday
Black Friday in San Fransisco

En dan heb ik het alleen nog maar over het fysieke event. Online is het nog veel gekker, alleen krijg je geen klappen voor je kop.

Een event die je, of je het nu leuk vindt of niet, niet meer kan ontkennen. Black Friday zal ook in Nederland elk jaar voor meer “madness” zorgen.

Hoe speel jij daarop in?

Focus niet op alles, focus op punten die winst geven

Toen ik bij defensie zat hadden we elke vrijdagmiddag een standaard ritueel, namelijk de schoonmaak. We moesten onze kamer tot in de details schoonmaken.

Van de randjes bij de tl-balken en de plinten tot de onderkant van je bedpoten en ook achter die sok die in je kast lag werd even gekeken.

Complete onzin natuurlijk, maar het was onderdeel van het mentale proces.

Wat je dan deed was focussen op 1 taak. Je deed eigenlijk een gok waar de instructeurs op gingen controleren.

Zo maakten we in ieder geval nog kans. Tenminste, dat was de gedachte.

Je snapt zelf al, dat de schoonmaak een onmogelijke taak was, wat ook juist de bedoeling was. Even checken hoe onze mindset ervoor stond.

Dat brengt me wel bij focus.

Je moet niet op alles focussen. Als je op alles focust, dan focus je op niks. Als je op alles focust, dan doe je heel veel net niet goed genoeg. Als je op 1 ding gaat focussen, dan doe je dat ene tot in de perfectie. Als die perfectie dan niet goed is, dan weet je in ieder geval wat je anders moet gaan doen.

Marketing en sales is dan ook een lerend proces in mijn ogen.

Je bepaald wat de bottleneck is in jouw funnel, jouw marketing/sales proces en komt daar met ideeën.

Black Friday en growth hacking als antwoordt

Black Friday is dit jaar op 26 november 2021. Ik kan je dus zeggen dat als je nu nog wat voorbereidingen moet gaan treffen, je denkt dat je lichtelijk aan de late kant bent.

Maar niks is onmogelijk.

Het kenmerk van growth hacking is dat we werken met snelle, korte marketing/sales sprints. Korte intensieve periodes van werken, gevolgd door een analyse.

Growth hacking kan dus misschien weleens de oplossing zijn als je iets te laat bent met je voorbereidingen.

Zo niet, dan komt ook kerst, oud en nieuw en het voorjaar eraan, iets wat allemaal events zijn die impact hebben op je business.

Hieronder een kort stappenplan. Wil je een volledig 6 stappenplan, bekijk dan dit artikel.

Stap 1: Bepaal wat je doel is voor Black Friday

De eerste stap is bepalen wat je doel is. Normaliter is dit in het verlengde van het grote doel van je bedrijf.

Veel mensen denken hier aan meer omzet, echter kan het bijvoorbeeld ook meer awareness zijn voor een volgend event. Denk bijvoorbeeld aan een email lijst opbouwen of je Fanpage engagement verhogen.

Bekijk dus goed in je funnel waar de winkansen zitten, want op die ene winkans kan je focussen.

Deze stap noemen we dus ook analyseren.

Stap 2: Kom met pakkende ideeën voor die fase

Als je de bottleneck hebt gevonden, dan wil je met een shitload aan ideeën komen. Deze ideeën komen, hou je vast, niet altijd vanuit jezelf. Als het goed is heb je een team aan specialisten rondlopen. Ik stel voor dat je hun kennis en ideeën gaat gebruiken in een goede brainstorm sessie.

De beste ideeën komen vanzelf naar boven en misschien wel ideeën waar je zelf niet aan had gedacht.

Pak hier gerust een ochtendje de tijd voor en het liefst op een toffe locatie waar je inspiratie krijgt.

Systeem 1 en systeem 2 van D. Kahnemen zijn werk komen hier enorm bij kijken.

Stap 3: Actie

Je weet nu wat je doel is, welk idee het beste is (dat heb je samen bepaald), nu moet je in actie komen.

Geef de regie gerust aan een specialist, aangezien hij/zij specialist is op dat betreffende gebied.

Wees dus niet bang om advies te vragen aan een social media specialist, net van school, volop in de praktijk bezig en die Tik-Tok/Instagram/Facebook ademt i.p.v. de manager die toevallig een HBO diploma heeft behaald, 10 jaar geleden.

Plan je taken, verdeel je taken en hou elkaar verantwoordelijk.

 

Stap 4: analyseren van de resultaten

Je wilt weten wat de uitkomst is. Heeft het team gefaald of is het een succes geworden.

In mijn ogen is het altijd een succes. Misschien niet het succes van de gouden bergen in een keer, alleen wel het succes dat je weet wat er wel en niet werkt.

Als je al die momenten bij elkaar gaat tellen, dan zal je zien dat je steeds vaker successen boekt.

Aan de andere kant, als je alleen maar successen boekt, moet je misschien wat doen aan je ideeën, die zijn dan waarschijnlijk iets te soft.

MINDfuck marketing
Een schets van een zelf ontwikkeld marketing en sales process genaamd MINDfuck marketing

Praktisch

Stel je wilt meer verkopen met Black Friday en je complete funnel is gereed. Dat wil zeggen dat je pagina’s klaarstaan, je bestelproces goed is en je levering op orde is.

Dan kan ik je een mooi voorbeeld geven wat je nu kan gaan doen.

Dit principe is gebaseerd op het feit dat retargeting goedkoper is dan adverteren op een koude doelgroep.

Neem bijvoorbeeld Facebook. Als je eerst een grote pool aan bezoekers kan trekken, met makkelijke dingen als bijvoorbeeld een blogpost lezen, even je pagina bezoeken of een like geven, dan kan je die mensen vervolgens retargetten met jouw acties van Black Friday.

Je geeft dus alleen maar je advertenties bloot aan mensen die je al kennen en die weten wie jij bent.

  1. Schrijf een artikel over iets wat met jouw industrie te maken heeft
  2. Zorg dat je analytics in orde is (alle tracking cookies en id’s, je kent ze wel)
  3. Maak een advertentie op je favoriete social media kanaal
  4. Trek bezoekers

 

Dit doe je 2 weken lang, volop, nog zonder enige verkoop intentie. Vervolgens ga je 2 weken lang retargetten.

Deze retarget groep moet wel groot genoeg zijn, anders gaat het niet werken.

Je snap nu misschien hoe belangrijk het is om snel te beginnen met het plannen van de events die belangrijk zijn voor je. Des te langer je de tijd hebt om een doelgroep te creëren, des te groter is je doelgroep en je succes van deze campagne.

Het FOMO effect in actie
Het effect van Black Friday en fear of missing out (FOMO)

Ben ik nog op tijd voor Black Friday

De minimale tijd die je voor eens print wilt uittrekken is 2 weken, de maximale is 4 weken.

Ik denk dat je nog op tijd bent. Als je van de week begint met een mooi growth hacking proces (in het kort hierboven beschreven), dan kan je een prachtig mooie sprint maken.

Het resultaat is altijd goed. Omdat het resultaat gegeven wordt in de vorm van een succes of een falen. In allebei de gevallen heb je hier wat aan.

 

Zo kan ik jouw bedrijf gaan helpen

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker of growth hacking spreker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf.