Moeten wij overstappen naar GA4, of zijn er alternatieven?

Moeten wij overstappen naar GA4, of zijn er alternatieven?

The sunset… Een leuke titel van een humoristisch filmpje die ronddwaalt op het internet. Het gaat over het eindigen van Google Analytics 3 (UA of GA3) en de verplichte overgang naar Google Analytics 4 (GA4).

Moet je nu overstappen naar GA4, of zijn er alternatieven? In dit blog geef ik je de voor- en nadelen van overstappen naar GA4 en de alternatieven voor GA4.

Iets wat al jaren bekend is, echter waar veel bedrijven nog steeds niet op hebben gereageerd.

Nog +67% maakt immers gebruik van de oude GA3.

Nu wil dat niet zeggen dat ze geen GA4 hebben ingesteld, maar toch is het een schrikbarend hoog getal. Want als je niet op tijd schakelt, stopt jouw data machine.

Zeg maar dag tegen je inzichten en tegen je dashboards.

Maar is het nu noodzakelijk om over te stappen op GA4, of zijn er alternatieven?

Overstappen naar GA4

De meest voor de hand liggende optie voor veel bedrijven is gewoon overstappen naar GA4.

Waarom…

Omdat je waarschijnlijk al op GA3 draait, zoals veel bedrijven. In veel gevallen kan je de setup van de oude GA3 overnemen in de nieuwe GA4.

Er zijn echter ook diverse redenen om het niet te doen. GA4 is nog bezig met ontwikkelen en er zitten nog veel fouten in. Alternatieven, die ik hieronder bespreek, hebben dat nagenoeg niet.

Het grootste voordeel echter, en ook een van de redenen waarom ik altijd GA4 aan zou raden, is dat het gratis is en onderdeel van de Google-suite.

Nagenoeg elke tool op de markt communiceert makkelijk hiermee zonder al teveel denkwerk.

Voordelen GA4

  • Gratis
  • Onderdeel van de Google-suite
  • Vlakke leercurve, vrij gemakkelijk
  • Vrijwel elke marketeer kan wel overweg met GA4
  • Het is een logisch vervolg op GA3

Nadelen GA4

  • Is nog steeds in ontwikkeling
  • Loopt achter de betaalde spelers aan
  • Is van Google, en met de huidige privacy wetgeving, kan het zijn dat jouw bedrijf dit niet toestaat

2 alternatieven voor GA4

Mocht je door welke reden dan ook, waarvan privacy vaak een van de meestvoorkomende is, niet voor GA4 (Google) kiezen, dan zijn er veel alternatieven.

  1. Piwik pro
  2. Matomo

Piwik Pro analytics

Als je “alternatief GA4” in Google zoekt, dan bestaat er een grote kans dat je Piwik pro tegenkomt. Als ik bij een opdracht een alternatief voorstel, dan is deze ook vaak de eerste die ik aandraag.

Op de website van Piwik vind je dit:

Piwik is een platform waarmee organisaties hun customer journeys kunnen analyseren en stroomlijnen. Ons product is het alternatief voor Google Analytics, gericht op de naleving van de strengste beveiligings- en privacyregels ter wereld.

Ze spelen dus, zoals je ziet, goed in op de strenge privacy wetgeving van Europa.

Piwik pro komt met het volledige pakket wat je ook vindt bij Google.

  1. Piwik analytics (tegenhanger GA4)
  2. Piwik tagmanager (tegenhanger Google tagmanager)
  3. Customer data platform (Tegenhanger BigQuery van Google)
  4. Consent manager (voor de cookies)

Zoals je ziet, is dit een alles-in-een-oplossing.

Voordelen Piwik t.o.v. GA4

  1. Maken van geavanceerde funnels
  2. Consent manager
  3. Integratie met een database
  4. Gratis versie die meer biedt dan GA4
  5. Support
  6. AVG proof

Nadelen Piwik t.o.v. GA4

  1. Kosten (startende € 29 per maand)

Matomo

De nummer 2 in de champions league van analytics tools en een geduchte tegenstander van GA4, is Matomo analytics.

Op hun website vind je ook een ferm statement voor privacy, omdat ze weten dat Google hier enorm onder vuur ligt.

Matomo. Google Analytics alternatief voor teams die privacy en compliance belangrijk vinden.

Ook Matomo komt met een volledige suite aan tools die je in kan zetten voor je bedrijf.

  1. Matomo analytics (tegenhanger GA4)
  2. Matomo tagmanager (tegenhanger Google tagmanager)

Matomo komt dus niet met een standaard database CDP.

Op de website vind je dat ze meer inzetten op gemak. Zo krijg je veel tools zoals een heatmap, automatische formulieren tracking, media analytics er standaard bij, zonder iets te hoeven doen.

Bij GA4 moet je dit allemaal los erbij doen, aanschaffen en/of koppelen.

Voordelen Matomo t.o.v. GA4

  1. Uitgebreid pakket aan tools waar je normaliter voor moet betalen
  2. Gratis versie die, afhankelijk van wat je zoekt, meer biedt dan GA4
  3. AVG proof
  4. Support

Nadelen Matomo t.o.v. GA4

  1. Als je vol gebruik wilt maken van alle tools, ga je naar de betaalde versie (€19 per maand)

De twee alternatieven voor GA4

Noem het gemak, noem het vertrouwd, maar op de een of andere manier betrap ik mijzelf erop dat ik elke keer voor GA4 blijf kiezen.

De enige reden die ik op kan halen waarom ik in het verleden voor Matomo of Piwik pro heb gekozen is omdat het bedrijf waar ik de opdracht deed, dit verplichte vanuit privacy (AVG) redenen.

Nu is het bekend dat Google enorm onder vuur ligt. Het is zelfs zo dat alle landen van Europa, behalve de UK en Zwitserland, op dit moment overwegen om Google analytics te verbieden.

In dat geval is het geen overbodige luxe om parallel een alternatief te hebben draaien.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?

Ik ben Jan Willem! Als web analist en CXO-expert help ik al ruim 15 jaar bedrijven als Enexis, Vattenfall en Vodafone met het verkrijgen van inzichten uit hun data en cro processen.

Dit doe ik met behulp van analytics tools als GA4, Google tagmanager, Power Bi en Google bigquery.

Ik kan je helpen met:

  • Het vormgeven van kpi bomen
  • Het opstellen van meetplannen voor web en app
  • Het implementeren van meetplannen bij web en app
  • Het doen van audits op gebied van tagmanagement en analytics
  • Het visualiseren van data in sheets, Power Bi, Tableau, Looker studio en Excel

Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Inhoud
Jan Willem den Hollander

Jan Willem den Hollander

Web/data analist en CRO specialist

Volg me op LinkedIn