Piwik pro versus Google Aanalytics 4

Piwik pro versus Google Aanalytics 4

Het is geen geheim, Google Analytics ligt onder vuur in de Europese Unie en dus ook in Nederland. Dit heeft met name te maken met de AVG (of GDPR) wetgeving.

Deze zelfde wetgeving is ook reden dat Google zijn befaamde universal analytics onder de loep heeft genomen en is gekomen met GA4.

Door deze veranderingen komen veel bedrijven tot de conclusie dat ze A) helemaal niks doen met data of B) een keuze moeten maken om door te gaan met Google Analytics of een ander platform.

Veel platforms spelen slim in op deze ontwikkelingen en Piwik Pro is er daar 1 van. In dit artikel geef ik je een vergelijking van diverse functionaliteiten die beide platforms hebben en vertel ik je wat mijn keuze is.

Piwik pro

Piwik pro is een Pools bedrijf welke een analytics suite aanbiedt met de nadruk op privacy en wetgeving. Dit is dan ook direct een van de sterke punten van Piwik pro. Hier slaan ze direct de spijker op de kop bij veel mensen die zoeken naar een ander platform.

Piwik pro is een complete suite, dat wil zeggen dat het komt met een analytics tool, een tag management tool, een consent (cookie) tool en zels een customer data platform (CDP).

In theorie kan je dus volledig gedag zeggen tegen de Google-suite, zeker ook als je visualisaties gaat maken in bijvoorbeeld Power Bi of Piwik pro’s eigen dashboard maker.

GA4

Google analytics 4 is de opvolger van GA3 (universal analytics). Deze kan je helaas niet vergelijken met elkaar omdat GA4 een compleet nieuwe manier van data verzamelen heeft.

GA4 gaat meer de kant op van de andere tools, zoals o.a. Piwik pro, Piano analytics en Matomo.

GA4 is puur een analytics tool. Als je bijvoorbeeld tags wilt plaatsen, zul je moeten werken met Google Tag Manager, welke dan wel weer naadloos samengaat met GA4.

GA4 of Piwik pro

In de volgende hoofdstukken ga ik deze twee tools met elkaar vergelijken, gebaseerd op maandenlang gebruik van deze twee op mijn eigen site en bij klanten.

Ik haal de volgende punten aan:

  • Installeren
  • AVG (privacy)
  • Rapporten
  • Doelen/events
  • Dashboards
  • Web en app analytics
  • Prijs

Spoiler alert, Piwik wint.

GA4 vs Piwik Pro – installeren

Beide platformen komen met een makkelijke installatie wizard en zijn makkelijk in te stellen via een tagmanager.

GA4 installatie:

De normale weg in GA4 is dat je deze instelt via GTM. Je maakt een tag aan en stelt de ID van de datastream in. Zodra je dit hebt gedaan, meet GA4 een aantal vaste waarden.

Denk hierbij aan views, scroll, video plays, downloads.

In GA4 moet je vervolgens wel een paar instellingen veranderen. Zelf werk ik met een checklist van ongeveer 20 punten die ik nog handmatig aan moet passen.

Een voorbeeld is de data retentie die standaard op 2 maanden staat i.p.v. 14 maanden.

Na de installatie van de stream, moet je dus nog wel even wat tijd inplannen om de GA4 configuratie goed te zetten.

Piwik Pro installatie:

Bij Piwik pro installeer je ook een tag op de website. Dit kan via Google Tag Manager maar ook via de eigen Piwik Pro tagmanager. De keuze is om het even, maar aangezien je misschien een keuze maakt weg te gaan van Google, is de Piwik Pro tagmanager misschien wel een betere keuze.

Na het installeren hoef je niks meer te doen. Piwik Pro ontvangt alle data. Leuke bijkomstigheid is ook dat er direct een cookie/consent banner wordt geplaatst. Hier hoef je dus niet meer druk over te maken.

Deze kan je overigens niet uitzetten, je moet er dus mee werken.

Winnaar installeren | Piwik Pro

1-0 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – AVG (privacy)

Ik heb er al kort wat over gezegd, maar de reden dat dit hele spel speelt, is vanwege de privacy. Piwik Pro zet hier stevig op in.

Maar welke is er nu beter?

GA 4 AVG:

Bij Google Analytics is er geen standaard oplossing voor cookies. Deze zal je dus zelf moeten installeren. Een veelgebruikte oplossing is cookiebot, welke je met een aantal stappen installeert via GTM.

Hier moet je echter wel wat tags en variabelen voor instellen en pakt al snel een uurtje van je tijd. Daarentegen wordt het duidelijk uitgelegd op de website van Cookiebot.

Piwik Pro AVG:

Zoals je in de vorige paragraaf al kon lezen komt Piwik Pro gecombineerd met een cookie oplossing. Deze consent modus wordt automatisch aangezet zodra je Piwik pro installeert.

Winnaar cookies | Piwik Pro

2-0 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – rapporten

De reden waarom je data wilt ontvangen is omdat je rapporten wilt maken. Beide platform komen met standaard rapporten en de mogelijkheid om custom rapporten te maken. Maar welke is nu beter?

GA4 rapporten:

Als je GA4 al een tijdje volgt, wat ik doe, dan zie je dat ze nog enorm op zoek zijn naar hoe ze het in willen delen. De menu’s veranderen constant.

Een van de redenen hiervoor is, denk ik, dat Google de verandering doorzet om van sessie gebaseerd naar event gebaseerd te gaan. Dat wil zeggen dat het complete meetmodel veranderd.

Toch kan je aardige rapporten tevoorschijn toveren bij GA4, zoals acquisitie, demografische en betrokkenheid. Ook kan je in deze rapporten segmenten toevoegen en grafieken erbij doen of weghalen.

Wil je meer zien, dan kan je voor de GA4 custom rapporten gaan.

Qua instellen moet je wel weten dat als je iets anders wilt laten zien in je rapport dan de standaard GA4 events, je deze in moet stellen via custom dimensions. Dit is niet echt moeilijk, echter moet je wel weten hoe je het moet doen.

Piwik pro rapporten:

Piwik pro kan je in mijn ogen qua rapporten vergelijken met de oude Google Analytics (UA). De standaard rapporten zijn zeer uitgebreid en geven je al heel veel inzichten zonder al te veel instellingen aan te passen.

De custom rapporten van Piwik pro kan je vergelijken met die van GA4, of andersom… Hier kan je diverse trechter analyses maken, path exploraties en cohort analyses.

Het enige verschil is het design. Die van GA4 is wat moderner en die van Piwik Pro lijkt op de oude UA.

Winnaar rapporten | Piwik Pro

3-0 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – doelen en events

Je wilt naast de standaard data, zoals bezoekers en welk apparaat ze gebruiken, waarschijnlijk meer meten.

Misschien wil je wel meten wanneer er een e-book is gedownload of wanneer iemand een bepaalde pagina bereikt.

In dit artikel schrijf ik bijvoorbeeld over de ACE methode voor het instellen van awareness, engagement en conversie in GA4 via GTM.

GA4 doelen en events:

Alles in GA4 wordt gemeten als een event. Per event kan je dan aangeven of dit geregistreerd moet worden als een conversie of niet.

Houd je het bij de standaard events die Google al meegeeft bij de installatie, dan is het vrij recht toe rechtaan. Wil je echter meer, dan zul je wat trucjes uit moeten gaan halen met GTM of een andere tagmanager.

  1. Tag aanmaken
  2. Trigger aanmaken
  3. Custom dimension registreren

Nu is dit voor iemand die het dagelijks doet geen probleem, echter als dit niet iets is wat je dagelijks doet, kan het vrij lastig worden.

Om gespecialiseerde/custom rapporten te maken met jouw doelen/events, heb je dus enige technische kennis nodig.

Piwik pro doelen en events:

In Piwik pro is het anders.

Zo kan je gemakkelijk via “url” en “titel” bepaalde flows instellen om er een doel van te maken.

Wil je echter diepgaandere analyses doen, dan zal je ook hier via een tagmanager (van Piwik zelf of GTM) bepaalde events in moeten gaan stellen.

Voordeel is dat de meeste doelen helemaal niet zo diepgaand zijn en je deze dus simpelweg in kan stellen.

Winnaar goals en events | Piwik Pro

4-0 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – dashboards

Dashboards zijn niet te verwarren met rapporten. Een rapport plaats je op een dashboard. Er kunnen dus meerdere rapporten op 1 dashboard staan.

Bij Google is de meest bekende manier om dit via Google Looker Studio te doen. Ook Power Bi en Tableau zijn 2 bekende platform die visualisaties maken.

In de analytics tools zelf kan je vaak ook basis dashboards maken.

Maar welke is nu beter?

GA4 dashboards:

Een apart gedeelte voor dashboards is er niet in GA4, tenminste niet ten tijde dat ik deze review schrijf. Je zal het hier dus moeten doen met de custom reports of een koppeling moeten maken met Looker Studio of een andere tool.

Dit kan een voordeel zijn, omdat je hier ook direct andere bronnen, zoals je crm systeem of sales systeem kan koppelen. Als je echter alleen maar web/app analytics hebt, dan kan het een nadeel zijn.

Piwik pro dashboards:

Piwik Pro daarentegen kan wel dashboards maken. Dat betekend dat je diverse grafieken op 1 pagina kan plaatsen.

Wel zo gemakkelijk.

Moeilijk is het ook niet. Je kiest een bepaalde grafiek, geeft er dimensies en metrics aan en je dashboard vormt zich. Wil je echter andere bronnen zoals een crm systeem koppelen, dan zul je toch echt over moeten gaan naar een visualisatie tool als Power Bi.

Winnaar dashboards | Piwik Pro

5-0 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – web en app analytics

Een groot voordeel van GA4 t.o.v. GA3 is dat Firebase, de analytics voor applicaties, geïntegreerd is met GA4. Als je dus een applicatie draait op Android of iOS, dan kan je met je GA4 goed uit de voeten.

Ik voeg hier Piwik pro en GA4 even samen. In beide gevallen heb je app analytics. App analytics meten is echter afhankelijk van hoe je applicatie draait.

Is het gebaseerd op een native functionaliteit, dan zal 100% een developer er aan te pas moeten komen wil je events kunnen meten.

Is het een web bases applicatie, dan kan je in beide gevallen werken met een tag management systeem. In dit geval dus GTM of Piwik pro tagmanagement.

Winnaar web en app analytics | GA4

5-1 voor Piwik Pro

GA4 vs Piwik Pro – prijs

Niet geheel onbelangrijk, de prijs.

Google staat erom bekend dat ze vrijwel alles gratis aanbieden, tenzij je echt heel veel data gaat gebruiken. Dit heeft wel een kanttekening, waar ik later op terugkom.

Dit doen ze uiteraard omdat hun complete verdienmodel is gebaseerd op data en verkopen van data, denk maar aan de Google ads.

GA4 prijs:

GA4 in de basis is geheel gratis. Zowel analytics als Google Tag Manager kan je onbeperkt gratis gebruiken.

In een zeldzaam geval dat je over een limiet heengaat, moet je overstappen naar analytics 360, al gaan de geruchten dat ook 360 vervangen gaat worden door GA4.

Er zit echter een kanttekening aan. Als je grote hoeveelheden data gaat gebruiken, met meerdere bronnen, dan wil je een database hebben. Bij Google is de meest logische stap BigQuery. BigQuery kent echter wel een prijskaartje. Dit is niet veel t.o.v. andere data platforms, maar toch.

Piwik Pro prijs:

Piwik pro komt met een gratis versie waar je nagenoeg alles mee kan doen. Hier geldt ook weer dat als je meer data wilt verwerken, je er voor moet gaan betalen.

Ook als je een data platform wilt gaan gebruiken moet je de betaalde versie hebben.

Het grote voordeel is dat je bij Piwik pro de cookie consent erbij krijgt.

Winnaar prijs | GA4

5-2 voor Piwik Pro

Wie is beter, GA4 of Piwik pro

De punten die ik aanhaal zijn allemaal onderhevig aan subjectiviteit. Het zijn items die ik zelf bedacht heb aan te halen en dus belangrijk te vinden. Het kan natuurlijk best zo zijn dat jij design belangrijk vindt, waardoor GA4 een streepje voor heeft.

Als je puur naar de score kijkt moet je toegeven dat Piwik meer biedt en beter scoort op veel vlakken. GA4 scoort in deze review eigenlijk alleen punten op items waar ze gelijkspeelt met Piwik pro.

In de praktijk echter kom ik erachter dat als een bedrijf geen bezwaren heeft met GA4, ik vrijwel altijd kies voor deze oplossing. Misschien komt dat omdat ik gewend ben aan de Google suite.

Ik vermoed echter dat dat in de toekomst gaat veranderen. Zoals ik in het begin al vermelde is het geen geheim dat Google op hete kolen loopt m.b.t. de privacy wetgeving binnen de EU.

Wil je echter iets anders proberen dan GA4, dan is Piwik Pro zeker een goede kandidaat, met de juiste AVG normen en heel veel mogelijkheden om je data in kaart te brengen.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?

Ik ben Jan Willem! Als web analist en CXO-expert help ik al ruim 15 jaar bedrijven als Enexis, Vattenfall en Vodafone met het verkrijgen van inzichten uit hun data en cro processen.

Dit doe ik met behulp van analytics tools als GA4, Google tagmanager, Power Bi en Google bigquery.

Ik kan je helpen met:

  • Het vormgeven van kpi bomen
  • Het opstellen van meetplannen voor web en app
  • Het implementeren van meetplannen bij web en app
  • Het doen van audits op gebied van tagmanagement en analytics
  • Het visualiseren van data in sheets, Power Bi, Tableau, Looker studio en Excel

Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Inhoud
Jan Willem den Hollander

Jan Willem den Hollander

Web/data analist en CRO specialist

Volg me op LinkedIn