Ben je op zoek naar wat inspiratie voor kpi’s rondom je e-commerce webshop omdat je niet verder komt dan omzet? Misschien kan dit artikel je helpen.
Minimum orders per month
Een andere benadering dan de omzet is bijvoorbeeld een minimum aantal orders per maand. Dit zie je veel terugkomen bij productiebedrijven die, ongeacht het aantal orders, een minimum productie hebben.
Zeg dat je bijvoorbeeld minimaal 2000 stuks produceert, omdat je anders machines stop moet zetten of personeel niks laat doen. Dan is die 2000 verkopen per maand een zeer belangrijke kpi.
Berekening:
De berekening is dan ook niet moeilijk, je meet simpelweg het aantal verkochte SKU’s.
Average order value (AOV)
De gemiddelde orderwaarde is een veel voorkomende kpi binnen de e-commerce. Voor veel bedrijven zit er een minimale productiekosten aan een product. Stel dat dit € 29,95 is. Dan is de minimale orderwaarde een belangrijke kpi om te meten.
Zo kan je snel de producten er tussenuit pakken die eigenlijk geld kosten i.p.v. opleveren.
Berekening:
Je meet de totale omzet binnen een periode en deelt deze door het aantal orders.
Customer lifetime value (CLV)
De customer lifetime value (CLV) is een waarde die veel terugkomt bij e-commerce bedrijven die terugkerende bezoekers hebben. Denk aan webshops als Bol.com, Coolblue maar ook webshops die bijvoorbeeld etenswaren of gebruiksartikelen verkopen.
De CLV is dus wat een klant in zijn/haar “leven” brengt. Vaak wordt dit niet naar “leven” gemeten maar eerder naar bijvoorbeeld 1 a 2 jaar.
Stel dat een klant in 1 jaar tijd € 199,95 oplevert gemiddeld, dan kan je perfect berekenen wat deze klant zou mogen kosten aan advertenties.
Berekening:
Omzet binnen een gegeven periode gedeeld door het aantal klanten.
Returning visitors
Als e-commerce kan het waardevol zijn om te weten of je terugkerende bezoekers hebt. Dit omdat je wilt weten of de content en de producten die je toont waardevol zijn. Zo kan je jouw paid media afstemmen hierop.
Berekening:
Deze metric kan je simpel in vrijwel elke analytics tool zichtbaar maken. Mocht die niet zichtbaar zijn, dan bereken je deze door het totaal aantal bezoeker te verminderen met de nieuwe bezoekers.
Cost per sale (CPS)
Het aantal verkopen is uiteraard goed om bij te houden, maar des te interessanter is het om de kosten van een verkoop inzichtelijk te hebben.
Als je deze weet, dan kan je afstemmen met je paid media team/agency of ze meer of minder mogen besteden en of ze door mogen gaan met de campagne of niet.
Berekening:
Totale aantal kosten (alles of specifieke campagne) delen door het aantal sales (alle of die specifieke campagen)
Abandoned cart rate
Waarom blijven die verkopen uit denk je misschien. Is het product niet goed of lopen mensen misschien vast in de winkelwagen?
De abandoned cart rate is een metric die laat zien hoeveel mensen er iets in hun winkelwagen hebben gedaan, door zijn gegaan naar de checkout maar niet kopen.
Als dit percentage hoog is, wil je misschien wat doen aan je checkout proces.
Berekening:
Aantal orders delen door het aantal mensen dat start aan de chekout.
ROAS
ROAS staat voor return on ad spend en is een metric die veel overeenkomt met de ROI (return on investment).
Kort gezegd geeft de ROAS weer hoeveel je terugkrijgt voor elke euro die je hebt uitgegeven aan een campagne. Dit wordt dan weergegeven in een ratio of percentage.
Berekening:
Gerealiseerde omzet delen door de advertentiekosten
% retourzendingen
Verkopen is in veel gevallen het doel van een e-commerce webshop, echter krijg je te maken met retourzendingen. Soms kan je deze retourzendingen gewoon weer verkopen, maar in sommige gevallen gaat dat niet.
Mocht dat laatste het geval zijn, dan is het retourzendingpercentage iets wat je laag wilt houden.
Berekening:
Aantal retourzendingen delen door het aantal orders.
Time to delivery
De tijd dat iets geleverd wordt is een van de redenen dat mensen af kunnen haken. Een snelle levering heeft vrijwel direct een positief gevolg op je NPS (zie verderop).
Als het een unique selling point van je webshop is om snel te leveren, zeg binnen 1 dag, dan is deze gemiddelde tijd een metric die je zeker mee moet nemen.
Berekening:
Tijd berekenen vanaf order gereed tot levering
Net promotor score (NPS)
De net promotor score geeft weer hoe loyaal jouw klanten zijn. Bij veel e-commerce bedrijven is het een score die door hoger management als zeer belangrijk wordt beschouwd.
Berekening:
Trek het aantal detractors (scores 0-6) af van het aantal promotors (scores 9 en 10) en deel dat getal door 100. Dit percentage is je NPS-score. Een percentage boven de 0% is positief en onder de 0% negatief.