Top 6 GA4 verkenningsrapporten 2023

Top 6 GA4 verkenningsrapporten 2023

In GA4 (Google Analytics 4) heb je diverse mogelijkheden om inzichten te verkrijgen.

Als je in het linker menu kijkt, zie je daar twee topics staan.

  1. Rapporten
  2. Verkennen

Onder rapporten vind je een aantal voorgedefinieerde rapporten. Denk hierbij aan acquisitie, e-commerce en search console. Het voordeel van deze rapporten is dat ze kant-en-klaar zijn. Het nadeel is dat als je iets meer wilt zien, je het vaak niet kan visualiseren.

Hiervoor moet je bij het kopje “verkennen” of “explorations” zijn.

In dit artikel geef ik je de 6 meest bruikbare rapporten die je in explorations van GA4, verkennen, kan maken. Dit is meer ter info wat je er mee kan. In andere artikelen licht ik toe hoe je ze maakt.

Verkennen of explorations rapporten

Als je op verkennen klikt, dan zie je dat je kan kiezen tussen een aantal opties. Als ik dit artikel schrijf, zijn dat er 7 + een blanco.

  1. Leeg/blanco
  2. Vrij
  3. Trechterverkenning
  4. Padverkenning
  5. Segmentoverlap
  6. Gebruiksanalyse
  7. Cohortverkenning
  8. Lifetime value van gebruiker

Rapport 1: customer journey flow

Een vraag die je waarschijnlijk weleens stelt is de weg die de bezoeker aflegt. Waar komen ze binnen en waar haken ze af?

Met de padverkenning kan je die inzichtelijk maken.

Tip: klik op padverkenning en dan vervolgens op “opnieuw”, zo kan je bepalen of je wilt starten van het begin, het eind en met welke variabelen.

Als ik dus bijvoorbeeld wil weten waar het verkeer vandaan komt die land op mijn GA4 migratie pagina, dan stel ik dat in. Ik kan vervolgens steeds dieper zoeken door op een “streng” te klikken.

Rapport 2: customer journey flow 2

Soms heb je een duidelijke flow op je website. Denk bijvoorbeeld aan een simpel voorbeeld welke ik hier uitleg in de ACE methode. Wat je hieronder ziet, leg ik in dit artikel uit.

Je wilt weten wanneer bezoekers diverse fasen hebben doorlopen. De awareness, de engagement en de conversion.

Rapport 3: segmenten overlap

Een segment is een groep of cluster van kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, apparatengebruik, locatie etc. Een segment kan bijvoorbeeld zijn “gebruikers tussen de 25-34 jaar” of “locatie Verenigde Staten”.

In een simpel rapport kan je dus zien of je bezoekers via een betaalde bron komen, direct naar de website komen en of ze uit de Verenigde Staten komen.

Zo kan je in dit voorbeeld zien dat:

  1. Het directe verkeer voor een klein gedeelte uit de VS komen
  2. Er een gelijk aantal direct en betaald verkeer uit de VS komt
  3. De VS ook verkeer krijgt uit andere bronnen

Hier kan je echt heel erg uitgebreid gaan. Zo gek als je wilt eigenlijk.

Rapport 4: cohort verkenning

Een cohort is een groep mensen met een gedeelde karakteristiek, oftewel een segment. In een cohort analyse kan je kijken wat het gedrag is van deze “groep” op je website.

Een veelvoorkomende vraag is bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat mensen iets kopen. Hoe vaak moet een bezoeker dus terugkomen, in contact komen, naar je website voordat ze tot conversie overgaan.

Dit kan je gemakkelijk zien in een cohort analyse.

Zo zie je in onderstaand voorbeeld dat er in de periode van 23-29 april

  • 10.320 gebruiker waren
  • In die week deden zij 9 conversies
  • In de week daarop 2 conversies

Rapport 5: lifetime value

Als je een e-commerce bedrijf hebt of een organisatie die op zoek is naar leads, dan kan je de vraag stellen wat de lifetime value van een klant is.

M.a.w. hoeveel levert een klant of bron je op in de loop van de tijd.

Een lifetime value rapport biedt uitkomst. In dit rapport zie je bijvoorbeeld dat

Rapport 6: landingspagina rapport

Een rapport die je zeker moet raadplegen. Welke pagina’s doen het nu goed en welke verdienen wel wat aandacht.

Deze stel je samen met een “free form” oftewel een vrij formulier.

In onderstaand formulier zie je bijvoorbeeld dat de er 14.430 bezoekers geland zijn op de homepage en 460 ecommerce aankopen hebben gedaan.

Een belangrijker pagina dus.

Samengevat

Het gedeelte verkennen is GA4 geeft je veel mogelijkheden om in-depth rapporten te maken. Zo is de speelvrijheid vele malen groter dan in de standaard rapporten van GA4.

Wel moet je weten dat de leercurve iets stijler is. Zo moet je in veel gevallen custom dimensions aanmaken en deze instellen in Google Tag Manager voordat je ze in je rapporten kan zien.

Ook verzameld GA4 standaard slechts 2 maanden aan data die je in deze rapporten kan opvragen. Dit kan je door een simpele instelling veranderen naar 14 maanden. Dit moet je echter wel even doen en dit werkt helaas niet met terugwerkende kracht.

Explorations is een supergave uitbreiding op analytics en je kan zien dat je veel dingen die je normaliter in Looker Studio moest doen, nu gewoon in GA4 kan doen.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?

Ik ben Jan Willem! Als web analist en CXO-expert help ik al ruim 15 jaar bedrijven als Enexis, Vattenfall en Vodafone met het verkrijgen van inzichten uit hun data en cro processen.

Dit doe ik met behulp van analytics tools als GA4, Google tagmanager, Power Bi en Google bigquery.

Ik kan je helpen met:

  • Het vormgeven van kpi bomen
  • Het opstellen van meetplannen voor web en app
  • Het implementeren van meetplannen bij web en app
  • Het doen van audits op gebied van tagmanagement en analytics
  • Het visualiseren van data in sheets, Power Bi, Tableau, Looker studio en Excel

Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Inhoud
Jan Willem den Hollander

Jan Willem den Hollander

Web/data analist en CRO specialist

Volg me op LinkedIn