Met een solide conversie ratio optimalisatie strategie stel je jezelf in staat om datagedreven te gaan werken.
Besluitvorming is een belangrijk proces binnen organisaties. Het is tevens ook een proces dat in veel gevallen nog op onderbuikgevoel wordt gedaan.
“Ik denk dat dit wel een goede campagne is… Omdat…”
“Wij moeten ook dat kanaal doen, want de concurrentie doet het ook!”
Slechts 2 kreten die je misschien weleens hebt geroepen of hebt gehoord. Kreten die over het algemeen op niks zijn gebaseerd, anders dan de aanname van een enkel persoon.
Dit kan anders. Je kan namelijk beslissingen nemen op basis van feiten.
Met de juiste data (eentjes en tweetjes) kan je jouw marketing richting enorm versterken. Je kan campagnes eerst valideren op succes of uitingen op je website laten baseren op wat klanten vinden.
In het kort gezegd noemen we dit conversion rate optimisation oftewel CRO.
Niet veel, alleen je moet er wel even over nadenken. Om CRO goed uit te kunnen voeren heb je een aantal basis elementen nodig, welke in veel gevallen al aanwezig zijn.
De basis van CRO is data. Getallen. Eentjes en tweetjes.
Geen zorgen, elke onderneming heeft data. Data vanuit de website, social media, crm, email, sales systemen en meer.
Je moet het alleen nog even ordenen.
Je staat bij A en wilt naar B. Als je niet weet waar B is, dan kan je vrij lastig optimaliseren.
Klinkt logisch, maar je zal versteld staan hoe weinig bedrijven hierover nadenken.
Heb jij KPI’s, OKR’s of gewoon doelen?
Ik ben een enorm voorstander van gestandaardiseerd werk. Dit scheelt enorm veel denkwerk en tijd en dus geld.
Het opstellen van een cro proces, een werkwijze, een gestandaardiseerde manier van denken is essentieel in een cro strategie.
Tools gebaseerd op je strategie. Tools om bijvoorbeeld te kunnen A/B testen, je data bij te houden, je data te analyseren en visualiseren en tools voor communicatie.
Belangrijk is dat deze tools afgestemd zijn op jouw strategie en niet andersom.
Een uniek 5-stappenplan welke ik in de afgelopen jaren heb ontwikkeld door trial and error. Het stelt jouw team in staat om een continu verbeterproces door te voeren op gebied van marketing, communicatie en sales.
Er zijn diverse opties hoe ik je kan helpen.