De PIRATE funnel

De funnel voor een growth hacking framework in jouw business.

De PIRATE funnel is een funnel bestaande uit 6 fasen. Het is een marketing funnel die net iets verder gaat dan de conventionele funnels, die vaak stoppen na de acquisitie fase. Een funnel die je inzicht geeft in de fasen waar je exponentiële groei kan bereiken.

De Pirate Funnel
Dock-Four-logo

PIRATE funnel in growth hacking

Wat is het

De PIRATE funnel is een funnel bestaande uit 6 fasen. De eerste letters van elke fase vormen het woord AAARRR, vandaar de benaming PIRATE funnel. In de growth hacking gebruiken wij deze funnel met name om de user flow (customer journey) vast te stellen maar belangrijker nog om groeikansen te lokaliseren. 

De fasen van de pirate funnel zijn:

De volgorde van de fases kan verschillen in diverse branches. Zo is een e-commerce pirate funnel anders dan een B2B of een SAAS pirate funnel. 

De Pirate Funnel Wat Is Het

fase 1 pirate funnel: awareness

Maak mensen bewust van je product/dienst

Een belangrijke fase, niet alleen omdat het de eerste stap is van je funnel. In deze fase kan je namelijk heel veel te weten komen over de zogenaamde market fit van je product/dienst.

Het is ook een fase die veel mensen overslaan. 

Nou ja, niet echt overslaan, maar meer inzetten als direct sales kanaal. De koude berichten op social media met “koop hier”, “20% korting” en “beslis nu!”. 

Je zal mensen eerst bekend moeten laten worden met jouw product alvorens ze willen kopen. Hoe lang dit proces duurt is afhankelijk van je product/dienst, de kosten, het probleem dat het oplost en heel veel meer. 

De kanalen die veelal ingezet worden in deze fase zijn o.a. social media, Google ads, SEO, maar ook email en offline marketing. 

Social media

Google SEA en SEO

Offline marketing

fase 2 pirate funnel: activation

De eerste duidelijke actie die mensen ondernemen op de site

Bezoekers vinden je site en dan kan je deze bezoekers natuurlijk massaal gaan retargetten op je social media, maar is dat wel de juiste weg? Zijn deze bezoekers wel allemaal geschikt als lead of kan je een duidelijk onderscheidt gaan maken? 

Ik denk de laatste. 

Door op de site bepaalde acties te meten zoals een specifieke landingspagina, 50% van de video bekeken of een bijvoorbeeld 75% van een pagina te hebben gescrold. 

In de acquisition fase ga je gericht geïnteresseerden scheiden van de massa. 

Uiteraard heeft dit heel veel te maken met de mensen die je trekt in de awareness fase, maar dat is een compleet ander onderwerp die we hier niet gaan bespreken. 

Belangrijk is dat je van tevoren bepaald wanneer iemand echt interesse heeft. Dit doe je door de eerder genoemde KPI’s te bepalen, zoals video views, scroll depth en page views.

fase 3 pirate funnel: acquisition

Van bezoeker naar lead

Dit is een fase die in sommige gevallen voor de activation fase komt. Ik ben er echter fan van om hem na de activation fase te plaatsen, afhankelijk van het soort bedrijf waar ik voor werk. 

Acquisition is de fase dat je de lead echt scheidt van de bezoeker. De persoon heeft een duidelijke actie ondernomen door bijvoorbeeld een email in te vullen of misschien een product in de winkelwagen te plaatsen. 

Veel bedrijven vergeten deze fase te kenmerken en lopen daarom een grote kans mis. Het op tijd inzien dat deze fase gemakkelijk opgeschaald kan worden is essentieel om een bedrijf te laten groeien. 

Dit heeft alles te maken met het soort bedrijf en product/dienst die aangeboden wordt.

Wil Je Weten Hoe Ik Jouw Bedrijf Ga Helpen Met Growth Hacking?

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Analyseren van de data
Opzetten van growth hacking testen
Uitvoeren van de testen
Analyseren van de resultaten

fase 4 pirate funnel: Revenue

Van lead naar klant

De funnel gaat steeds verder en de volgende stap is de stap van lead naar klant. 

Anders gezegd, de mensen die al te kennen hebben gegeven meer informatie te willen, door bv een email achter te laten, een offerte aan te vragen of een email te sturen converteren naar betalende klant. 

fase 5 pirate funnel: Retention

Van klant naar trouwe fan

Verkoop je een product of een dienst waar klanten een maandelijks bedrag betalen of iets extra’s kunnen kopen op hun eerste aankoop, dan ga je praten over retention. 

Denk bijvoorbeeld aan de abonnementen markt waar klanten elke maand een bedrag betalen maar ook hun abonnement kunnen upgraden. 

Met andere woorden, na de initiële verkoop is het niet gedaan. Een klant kan altijd meer of vaker bij je afnemen. 

fase 6 pirate funnel: referral

Van klant naar ambassadeur

Wij van WC eend adviseren WC eend…

Dat is logisch. Jij adviseert natuurlijk jouw eigen product/dienst, maar wat is er nu mooier dan een andere klant die jouw dienst/product adviseert?

Referral is een zeer krachtige en vaak over het hoofd geziene fase van de marketing funnel.

Recap van de pirate funnel

Awareness

Maak mensen bewust

Activation

Laat mensen het WOW effect ervaren

Acquisition

De eerste conversie van bezoeker naar lead

Revenue

De conversie van bezoeker/lead naar klant

Retention

Het verhogen van de lifetime value van een klant

Referral

Zorgen dat jouw klanten andere klanten aanbrengen

Pirate funnel praktisch

Hoe zet je de pirate funnel in

De pirate funnel is een onlosmakelijk onderdeel van marketing en growth hacking in het algemeen. Ik gebruik deze funnel altijd om de fases van een bedrijf (en haar dienst of product) in kaart te brengen.

Dit omvat het beschrijven van de fases, het bepalen van de kpi’s en het analyseren van de data op dat moment. Na deze analyse weet ik precies waar de grootste “drop off” is in de funnel.

M.a.w. waar haken de bezoekers van de funnel af.

Met deze kennis gaan we vervolgens het GROWS proces in om experimenten te maken en uit te voeren. 

Hoe kan ik jouw bedrijf helpen

Ik help bedrijven op de volgende manier

Verhoogde conversie

Ik optimaliseer kanalen om conversie te verhogen.

Verlaagde cost per lead

Ik optimaliseer de marketing om een zo laag mogelijke cost per lead te realiseren

Data tracking

Ik zorg dat er een foutloze data tracking is om growth hacking toe te kunnen passen.

Growth mindset

Ik implementeer een growth mindset in de organisatie.

Vind groeimogelijkheden

Ik vind en optimaliseer nieuwe groeimogelijkheden.

Cliënt mindset

Ik zorg voor een klantgerichte en persoonlijke marketing.

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Afhankelijk van de grootte van de opdracht kom ik maximaal 3 keer per week op locatie. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie, help mee met de werkzaamheden uitvoeren en coach de andere medewerkers. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Geschikt voor: startups, startende agency's, marketing teams en corporate

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?