Dé Growth Hacking Gids Voor de Leadgeneratie Business

Heb je een bedrijf dat zich bezighoudt met het genereren van leads en wil je een start maken met growth hacking? Dan is deze gids voor jou. 

Affiliate marketing

Dé Growth Hacking Gids Voor de Leadgeneratie Business

Heb je een bedrijf dat zich bezighoudt met het genereren van leads en wil je een start maken met growth hacking? Dan is deze gids voor jou. 

Dock-Four-logo

Growth hacking voor leadgeneratie

Leer growth hacking toepassen jouw leadgeneratie business

Growth hacking is de afgelopen jaren enorm populair geworden als go-to marketing strategie voor startups, e-commerce en leadgeneratie business. In het kort, growth hacking is een datagedreven marketing techniek/methodologie en een collectie van slimme marketing technieken.

Het analyseren van de data om vervolgens a.d.h.v. deze data een korte marketingsprint in te zetten. Deze sprint kan uit van alles bestaan en is afhankelijk van waar de bottleneck voor groei wordt geconstateerd. 

Zit de knik bijvoorbeeld in het niet voldoende bezoekers genereren, dan kan de sprint bestaan uit het optimaliseren van de social media, paid advertising of een SEO plan. Zit de knik in het feit dat mensen niet converteren naar leads, dan zal CRO (conversion rate optimisation) aan de orde komen en misschien zelfs landingspagina optimalisatie. 

In deze gids geef ik je een voorbeeld van een growth hacking proces die ik onlangs heb gedaan voor een leadgeneratie business. Let er wel op dat het een specifieke strategie is en dat je deze waarschijnlijk moet tweaken daar waar nodig. 

Dit heb ik gedaan en dit ga ik aan je uitleggen;

Data verzamelen

De eerste stap is het verzamelen van data.

Data analyseren/visualiseren

De tweede stap is het visualiseren van deze data.

Hypothese stellen

De derde stap is het formuleren van een hypothese.

Test ontwikkelen

De vierde stap is het ontwikkelen van een test.

KPI's voor leadgeneratie

De vijfde stap is het opstellen van KPI's (doelen) voor de test.

Werken

De zesde stap is het uitwerken van de test.

Analyseren

De zevende en laatste stap is het analyseren van jouw resultaat.

Stap 1: Data verzamelen als basis voor growth hacking

met analytics of een ander platform

De eerste stap als je een growth hacking framework wilt maken voor je leadgen business, is het verzamelen van data. Data is de backbone van dit proces. Dit kan je met veel applicaties doen, ik ben echter fan van de meest gebruikte, namelijk Google analytics. 

Nu is het voor veel mensen een groot raadsel hoe je Google analytics actief krijgt op je site, terwijl dit echt heel erg simpel is. 

Je kan het op diverse manieren doen;

Direct

Je installeert de code direct op je website.

Via Google Tag Manager

Je installeert de code via GTM

Manier 1: Direct

De code waar ik het over heb is de code van Google analytics. Een simpel stukje javascript die cookies traceert. Als ik dan op jouw site kom, dan ziet deze code dat ik bv een nieuwe bezoeker ben, waar ik heen klik etc. De data die verzameld wordt is niet persoonlijk, de cookie traceert de browser. 

Een uitgebreid onderwerp en te uitgebreid om hier uit te leggen. 

Deze code installeer je direct op je website. Je het hier dan wel toegang nodig tot de code van je website. In veel gevallen weet jouw websitebouwer wel wat hij/zij moet doen. 

Nog makkelijker is het als je een van de grote websitesystemen gebruikt als Magento, WordPress, Drupal, Umbraco etc. Deze hebben vaak een modele ingebouwd waar je gewoon de code inzet.

Hieronder geef ik je het stappenplan als je via een WordPress website de code installeert.

Stap 1: Google analytics

Log in bij je Google analytics en navigeer naar;

  1. Instellingen
  2. Juiste account
  3. Juiste property
  4. Trackinginfo

Stap 2: trackingcode

Klik bij trackinginfo op trackingcode en je krijgt dit scherm.

  1. Trackingcode
  2. Tracking-ID (niet nodig in dit geval)
  3. Kopieer dit script (deze heb je nodig)

Stap 3: WordPress

De code ga in Worpdress instellen.

  1. Klik op weergave
  2. Klik vervolgens in de dropdown op “thema editor”

Stap 4: Ga naar header.php

De code moet ingesteld worden in de header.php. Zoek deze op en klik erop. 

  1. Zoek de openingstag <head> op (cmd + F voor Mac en Ctrl + F voor windows)
  2. Plak de code uit stap 2 onder deze <head>
  3. Sla op

Manier 2: Via Google Tag Manager

Nu is het zo dat je zoveel mogelijk data wilt verzamelen. Van Google, Bing, LinkedIn, Facebook, Hotjar en ga maar door. Dit betekend dat je van al deze applicaties/software de codes manueel moet gaan plaatsen. 

Hier heeft onze grote vriend Google iets op gevonden, namelijk Google Tag Manager. De oplossing is dat je slechts 1 keer iets in de broncode met plaatsen, namelijk de code van GTM, en vervolgens kan je in het platform van GTM alle andere codes plakken. 

Supersimpel. 

Hieronder laat ik zien hoe je de code van GTM in WordPress installeert, echter werkt het in veel gevallen hetzelfde op andere systemen.

Stap 1: maak een account in tagmanager

Maak met je gmail adres een gratis datastudio account. Je gaat naar tagmanager.google.com en maakt jouw account.

  1. Klik op “maak account”

Stap 2: maak jouw account aan

  1. Vul de naam in
  2. Vul het land in
  3. Vul de naam van de container in, over het algemeen jouw url
  4. Kies voor “internet”
  5. Klik op maken

Stap 3: kopieer de code/tag

Het pop up veld wat direct komt na het aanmaken mag je sluiten. Je hebt deze code nodig voor de volgende stap.

Stap 4: in jouw WordPress account

Nu moet je een plugin installeren om je GTM te koppelen.

  1. Ga naar plugins
  2. Klik op nieuwe plugin
  3. Zoek naar Google Tag Managaer
  4. Klik op “nu installeren”
  5. Klik op “activeren” 

Stap 5: activeer GTM

Nu moet je GTM activeren in jouw WordPress

  1. Ga naar instellingen
  2. Ga naar Google Tag Manager
  3. Vul jouw tag manager id in (die je net hebt gekopieerd)
  4. Vink de eerste keuze aan
  5. Klik op opslaan

Nu is je tagmanager ingesteld

En kun je alle platformen die je kan bedenken koppelen in tagmanager. De volgende stap is dus diverse platform koppelen. 

Des te meer data, des te beter

Laat ik het zo formuleren.

Ik heb liever teveel data dan te weinig.

Het verzamelen van data is in mijn ogen het belangrijkste element in growth hacking. Ik besteed hier behoorlijk veel tijd aan als ik aan de slag ga bij een bedrijf. 

Stap 2: Data visualiseren

met data studio of een ander programma

Een fase die over het algemeen niet moeilijk is, maar des te belangrijker. 

Je wilt een sheet hebben, kan in Excel, kan in datastudio of PowerBI, waar je elke week/maand/kwartaal je data kan vergelijken met elkaar. 

Ja, dit kan ook gewoon in Google Analytics, echter als je niet gedreven bent in dat programma, dan is het makkelijker om een sheet te gebruiken waar je de data mee kan vergelijken.

Ik geef je later in deze gids de belangrijkste KPI’s (oftewel One Metric That Matters) voor leadgeneratie. Tevens kan je een datastudio sheet downloaden waar je elke week/maand mee uit de voeten kan.

Excel

De sky is the limit

Data studio

Een andere handige tool van Google

Manier 1: Excel

De eerste manier in het begin is alle data gewoon overnemen in een Excel sheet. Je kan natuurlijk wel indenken dat als de data wat meer wordt, dit niet echt de meest kosten efficiëntste manier is. 

Manier 2: Via Google Data Studio

Uiteraard heeft Google hier een antwoordt op, namelijk Google Data Studio. Google data studio is gratis, zolang je producten van Google gebruikt. 

Een beetje Apple stijl. Zolang je maar producten van Apple gebruikt op je Apple, werkt alles goed.

Als je bijvoorbeeld Facebook wilt koppelen, dan heb je een externe connector nodig. Op dit moment ben ik voorstander van Supermetrics als connector. Iets prijziger dan de concurrenten, maar wel de meest uitgebreide en stabiele. 

Omdat deze gids gaat over het proces en niet zozeer over het instellen van data studio, heb ik een mooie video erbij gepakt van een YouTube kanaal waar ik zelf veel informatie vandaan haal.

Wil Je Weten Hoe Ik Jouw Bedrijf Ga Helpen Met Growth Hacking?

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Analyseren van de data
Opzetten van growth hacking testen
Uitvoeren van de testen
Analyseren van de resultaten

Stap 3: hypothese stellen

om je idee te weerleggen

Dit is hét ding wat growth hacking anders maakt dan de andere marketing dingen. 

Je vindt meer informatie over dit proces op deze pagina over het GROWS proces en deze over de PIRATE funnel.

Je constateert iets in je data, over het algemeen een bottleneck, iets wat het bereiken van het ultieme doel van het bedrijf tegenhoudt. Dit ultieme doel gaat in de growth hacking wereld onder de naam “True North Metric” of TNM. Growth hacking stelt je dan in staat om de bottleneck te lokaliseren en marketing in te zetten specifiek voor dat probleem.

Dus geen aannames meer. 

Even een voorbeeld

Stel je leadgeneratie stagneert. De maandelijkse offerte aanvragen gaan omlaag en je weet echt niet waar het door komt. Je denkt al snel dat het wel moet komen door de kleur van je CTA knop of de landingspagina teksten. 

Door de data zie je echter dat er een enorme daling is in de maandelijkse bezoekers.

Jouw eerste gedachte dat je direct iets moest doen aan de landingspagina is dus niet goed, omdat de conversiepercentages hetzelfde zijn. Je hebt alleen minder bezoekers.

Je gaat zoeken.

Je advertentiebudget is hetzelfde, je hebt niks veranderd aan je titels en ook je social advertising draait nog gewoon.

Iets dieper graven in Google ads en je komt erachter dat jouw grootste concurrenten opeens massaal aan het adverteren zijn. Jouw vertoningspercentage is gedaald tot onder de 10% en dat verklaard de daling in offerte aanvragen.

Een constatering die alleen mogelijk is met het verzamelen van de data. Hard work pays of.

Nu de hypothese

Aan de hand van deze constatering maak je een hypothese. Deze komt vaak in de vorm van;

“Ik denk dat als we [handeling doen] doen, we een verhoging zien in [metric]. De komende [periode] gaan we [actie] doen met als doel een [metric doel]”

In mijn voorbeeld kwam de hypothese er als volgt uit te zien;

“Ik denk dat als we one advertenties gaan optimaliseren en het budget verhogen, we weer een minimale vertoningspercentage krijgen van boven de 40%. Het optimaliseren van de advertenties zal inhouden het verbeteren van de ad copy, het verhogen van het budget en het matchen van de keywords in de ads met de landingspagina’s. 

Ik verwacht binnen 6 weken dat wij weer een vertoningspercentage hebben van minimaal 40% waardoor het aantal offerte aanvragen weer terug is bij de norm.”

Aan de hand van deze hypothese kan je een test gaan ontwikkelen.

Stap 4: test ontwikkelen

en je team verzamelen

Nu je de hypothese weet, weet je welke test je kan gaan maken en welke expertises je hiervoor nodig hebt. M.a.w. je kan je team gaan samenstellen. 

Hoe dit er voor mij uitzag:

Google ads audit

Een audit doen van de Google ads, inclusief beschrijving, sitelinks en titels. Het doel was een verhoging krijgen van de kwaliteitsscore zodat mijn cost per click drastisch omlaag ging.

Een berekening doen van de CPC

Een berekening doen van de kosten per klik om te kijken of het budget omhoog kon.

Matchen keywords met de juiste landingspagina

Dit heeft niks te maken met het opnieuw maken van de landingspagina's. Het optimaliseren heeft te maken met ervoor zorgen dat de ads naar de juiste LP gaan met de juiste keywords

Social media audit

Eigenlijk hetzelfde als bij de Google ads, alleen op gebied van de social media.

De taken zijn dus bekend, nu wist ik ook welk team ik nodig had. Mijn team moest bestaan uit;

  • Een SEA specialist
  • Een landinsgpagina specialist
  • Een SEO specialist
  • Een social media marketeer
Vervolgens ging ik met het team aan tafel om een plan te maken en de taken te verdelen. Het doel was duidelijk, een stijging van 40% van het vertoningspercentage.

Wow, op dit moment was ik al heel ver. De specialisten waren er, we wisten wat er moest gebeuren, de volgende stap is het bepalen van de KPI’s om te framen of de hypothese klopt. 

Stap 5: kpi's

om je hypothese te framen

Ik kom het nog maar al te vaak tegen, bedrijven die een marketingstrategie inzetten zonder vooraf te bepalen wat het doel zou moeten zijn. 

Als je dit niet doet, dan ga je tijdens de testperiode de doelen bepalen. Dat is hetzelfde als tijdens een spel de spelregels aanpassen. Je past ze dan altijd aan naar hoe het jou uitkomt. 

KPI’s kom je in de growth hacking niet echt veel tegen. Deze gaan meer onder de naam True North Metric en One Metric That Matters. Superfancy natuurlijk, maar wat zijn ze.

On het kort;

  • True North Metric
    Het grote doel van het bedrijf. In veel gevallen omzet of een x aantal offerte aanvragen. 
  • One metric that matters
    Tussendoelen om de True North Metric te behalen. Dit zijn vaak de doelen die gemeten worden bij growth hacking. 

Hieronder heb ik eerst de One Metric That Matters gezet die ik meenam in mijn proces. 

Kwaliteitsscore van 5/10 naar minimaal 7/10

Een score die Google geeft aan je advertenties.

Een gemiddelde CPC van €0,79 naar €0,74

Zorgen dat er een lagere CPC is voor de hoogste positie.

Een CTR van +/- 7% naar + 9%

Een verhoging van de CTR van de Google ads

Aantal bezoekers van -/- 10,000 terug naar +/+ 15.000

Het uiteindelijke doel is het aantal bezoekers terugbrengen naar meer dan 15.000

De KPI’s of OMTM die je meet zijn natuurlijk afhankelijk van jouw doel/hypothese en soort bedrijf. Ik kan je hier helaas niet een standaard lijstje van geven, omdat het er echt letterlijk honderden kunnen zijn. 

Stap 6: werken

om je hypothese te verdedigen

Al het bovenstaande is, als de data er is, kan vrij snel geregeld zijn. Goed brainstormen, hypotheses stellen, team samenstellen en framen. Nu komt het werken. Het daadwerkelijk uitvoeren van wat je hebt bedacht.

Hier komen twee factoren van growth hacking enorm in terug, namelijk mindset en team. 

Growth hacking gata om korte sprintjes. Dat betekend dat er deze korte periode een volledige focus is op de hypothese en de test. Dat betekend ook dat je alle andere marketing taken een beetje laat gaan. 

Het kan ook betekenen dat je even een korte periode iets minder focust op design of de vraag of er wel de juiste emails worden verstuurd met de juiste afzender en titel. 

Ik kom er vaak achter dat veel bedrijven dit enorm moeilijk vinden. Ze hebben een datalek gevonden, weten hoe ze dit aan kunnen gaan pakken maar hebben dan wel moeite om het standaard proces van alledag los te laten. 

De specialisten weten wel wat ze moeten doen, echter de manager is vaak de bottleneck en dat is waarom ik zeg dat mindset de grootste factor is in dit proces. 

Stap 7: analyseren

wat je hebt gedaan

In principe ga je nu weer hetzelfde doen als in stap 1. Je pakt alle data echter ga je nu checken of de gedachte die je had, de hypothese, klopte. 

Er kunnen op dit moment twee uitkomsten zijn en hier wil ik nogmaals de noodzaak van een frame benadrukken. 

Je hebt de targets gehaald

Super! Dan voer je de strategie in. Je maakt er een protocol van in jouw vaste marketingstrategie en vervolgens ga je weer verder met analyseren.

Je hebt de targets niet gehaald

Jammer! Maar je weet nu wel dat de daling in resultaten niet hieraan lag. Opnieuw naar de brainstorm tafel dus.

Hoe kan ik jouw bedrijf helpen

Ik help bedrijven op de volgende manier

Verhoogde conversie

Ik optimaliseer kanalen om conversie te verhogen.

Verlaagde cost per lead

Ik optimaliseer de marketing om een zo laag mogelijke cost per lead te realiseren

Data tracking

Ik zorg dat er een foutloze data tracking is om growth hacking toe te kunnen passen.

Growth mindset

Ik implementeer een growth mindset in de organisatie.

Vind groeimogelijkheden

Ik vind en optimaliseer nieuwe groeimogelijkheden.

Cliënt mindset

Ik zorg voor een klantgerichte en persoonlijke marketing.

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Afhankelijk van de grootte van de opdracht kom ik maximaal 3 keer per week op locatie. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie, help mee met de werkzaamheden uitvoeren en coach de andere medewerkers. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Geschikt voor: startups, startende agency's, marketing teams en corporate

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?