Het Growth Hacking proces welke ik heb ontwikkeld

In de afgelopen jaren heb ik een growth hacking proces ontwikkeld wat de rode draad vormt in mijn samenwerkingen. 

Marketing analytics

Een growth hacking coach voor systematische en duurzame groei

De groei stagneert en niemand in de organisatie weet hoe het kan. Dit is de reden waarom bedrijven mij inschakelen. Het implementeren van een growth hacking framework om keuzes te gaan maken gebaseerd op data en feiten. 

Dock-Four-logo

Growth marketing/hacking

Wat betekent dat?

Growth marketing of growth hacking is een term die je de afgelopen jaren steeds vaker voorbij hebt zien komen. Growth hacking is een datagedreven marketing techniek/methodologie en een collectie van slimme marketing technieken. 

Met beperkte middelen probeerden startups de markt aan te vallen. Beperkte middelen in de vorm van tijd en financiën. 

Hier is de term growth hacking ontwikkeld en oorspronkelijk bedacht door ene Sean Ellis. 

Je kan growth hacking dus zien als een marketing techniek die gebruikmaakt van data. Deze data is de bron voor het ontwikkelen van testen om de resultaten te verbeteren. Deze testen kunnen op alle fronten plaatsvinden, denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de website of het verbeteren van de SEA campagnes. 

Dit is de reden dat veel mensen growth marketing vergelijken met CRO (conversion rate optimisation) marketing.

De 6 pilaren van mijn growth hacking theorie zijn als volgt;

Mindset

Growth hacking vereist een andere, controversiële manier van denken.

Growth team

Niemand kan expert zijn in alles. Dat is de reden dat er een team nodig is.

Meten

Zonder te meten weet je niet of wat je doet goed is.

Luisteren naar de markt

De nummer 1 reden da startups falen is omdat ze een dienst/product hebben die de markt niet wilt.

Gebruik de juiste kanalen

Zorgen dat je de juiste kanalen inzet voor de juiste producten.

Optimaliseren

Het hele proces start opnieuw met data, testen en werken

1: growth hacking mindset

Laten we eens anders gaan denken

De eerste pilaar van een growth hacking framework is toch wel de mindset. Bij veel organisaties waar ik kom heerst er een standaard gedachte. Een gedachte die door de jaren heen is geïmplementeerd in de bedrijfsfilosofie. 

Facebook is voor oudere mensen, jongere mensen spreek je va Instagram en je email verstuur je op maandagochtend om 09:00 uur!

Waarom? Omdat veel website dat schrijven. Geloof me, ik heb me ook heel lang aan deze “industrie standaard” gehouden, echter werken met je eigen data is vele malen leuker en lucratiever. 

De growth mindset is puur gebaseerd op het continue challengen van je eigen gedachtes. Challenge de gedachtes die ik hierboven gaf en probeer die gedachte eens onderuit te halen door feiten. Lukt dat niet, dan zit je aardig in de richting. Lukt dat wel, verander je mindset en plan.

Growth hackers denken groot, nemen risico’s en anticiperen snel op de veranderende omstandigheden van de markt. 

Biohacking

2: Growth hacking team

We zijn allemaal specialisten

En het nadeel van een specialist is dat die enorm goed is in 1 of 2 dingen. Een goede social media marketeer zal niet optimaal presteren als SEA marketeer en vice versa.

Growth hackers staan bekend als zogenaamde T-shaped marketeers. Wij zagen al snel in dat een basiskennis van alle facetten van de marketing een enorme “edge” geeft in het marketing landschap. 

Elke growth hacker/marketeer zal ook een diepgang kennen in 1 of 2 facetten in de marketing die hij/zij echt compleet beheerst. Dit betekend wel dat een T-shaped marketeer niet in alle facetten van de marketing optimaal ingezet kan worden. Dat is dan weer het nadeel van een generalist. 

Als je een growth hacking framework wilt inzetten, dan zul je dus moeten nadenken over het team. Een goed growth team bestaat uit generalisten en specialisten die elk een deel van de marketing beheersen. 

Hieronder zie je een illustratie van een T-shaped marketeer profiel. 

T-shaped marketeer jwdenhollander.nl

Standard Operating Procedures

Ik haal enorm veel inspiratie uit de protocollen van het leger. Een van de protocollen is de zogenaamde “SOP” oftewel een standard operating procedure.

Dit is eigenlijk heel logisch en past precies in een growth hacking framework. Voor veel taken hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Voor veel taken zijn er al heel veel voor je geweest die het vuile werk hebben gedaan. Zij hebben standaard procedures ontwikkeld die je simpelweg over kan nemen. 

Neem bijvoorbeeld SEA campagnes. Je kan hier veel doen, echter de basis van een campagne is in veel gevallen hetzelfde. Dit kan gewoon overgenomen worden door protocollen in te voeren.

Denk er maar eens over na, heel je leefstijl bestaat uit SOP’s zonder dat je het weet, daarom zijn het SOP’s.

Wil Je Weten Hoe Ik Jouw Bedrijf Ga Helpen Met Growth Hacking?

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Analyseren van de data
Opzetten van growth hacking testen
Uitvoeren van de testen
Analyseren van de resultaten

3: Meten

Weten wat je doet

Op een andere pagina (deze) schrijf ik hier al uitgebreid over. Als je growth hacking in wilt zetten, dan zul je moeten gaan meten. Data gaat je beste vriend worden en data gaat je vertellen wat je volgende acties zijn. 

Voor het meten gebruiken we tools zoals Google analytics of misschien een tool als Hotjar om de data in kaart te brengen. 

Neem hier eens een kijkje bij het artikel over analytics waar ik je veel meer vertel over marketing analyse.

Hieronder een aantal metrics die veel gebruikt worden. 

Conversieratio

Hoeveel bezoekers converteren naar een volgende stap.

Average Order Value

De gemiddelde bestelwaarde van een klant.

Cost Per Aquisition

De kosten die je maakt voor een conversie of aquisitie.

Returning Visitors

Hoeveel van je bezoekers zijn terugkerende bezoekers.

Bouncepercentage

Hoeveel bezoekers gaan direct weer weg en nemen geen vervolgstappen.

Cart Abandonments

Hoeveel mensen stoppen als ze alleen nog maar op betalen hoeven te klikken.

Dit is slechts de basis van de metrics die gemeten kunnen worden. Belangrijk is dat je de juiste metrics voor de juiste strategie kiest. Hier komt growth hacking om de hoek kijken.

4: Luisteren naar de markt

Om flops te voorkomen

Puur omdat je denkt dat je een geweldig product hebt, betekend het niet dat je een geweldig product hebt.

Confirmation bias, self serving bias, the curse of knowledge and blindsight bias en ga zo maar door. De psychologie staat er vol mee over de welbekende vooroordelen die wij mens over met name onszelf hebben. 

Uiteraard vind jij jouw product helemaal geweldig. Je moest eens weten hoe vaak ik een “geweldig” product in mijn ogen heb geprobeerd te lanceren om er keihard achter te komen dat de markt hier anders over dacht. 

Er zijn 3 diepe gevoelens waar je product/dienst een oplossing voor moet bieden om diep in die psyche van je klant te gaan zitten. 

Hoop en dromen

Wat willen je klanten bereiken, boven al het andere wat ze willen?

Pijn en angst

Wat voor pijn en angst kan je wegnemen met je product/dienst?

Blokkades en onzekerheden

Welke blokkades en onzekerheden neemt jouw product/dienst weg?

Er is al veel gesproken over deze facetten en men is er wel achter dat nummer 2 een van de meest gebruikte dingen is om mensen tot actie over te laten gaan. De angst om iets niet te hebben is groter dan de wil om iets te krijgen. 

Doe er je voordeel mee.

5: Gebruik de juiste kanalen

voor communicatie met je klant

Op het moment dat ik dit schrijf is de marketing wereld aan een grote shift bezig. Het personal cookietracking tijdperk gaat tot een einde komen en de manier waarop klanten kunnen worden aangesproken veranderd. 

Er zijn welgeteld 18 kanalen waarop je jouw klant aan kan spreken. Van de meer traditionele tot de meest recente zoals “clubhouse”.

  • Virale marketing
  • Public relations
  • Onconventionele PR
  • Search engine marketing (PPC)
  • Search engine optimization (SEO)
  • Social en display ads
  • Offline ads
  • Content marketing
  • Email marketing
  • Target marketing blogs
  • Sales
  • Affiliate marketing
  • Bestaande platforms
  • Conventies
  • Offline events
  • Keynotes
  • Community building
  • Webinars en videomarketing

Een van de grootste problemen die ik ondervind is dat bedrijven alleen maar focussen op de kanalen die ze bekend zijn. Nieuwe, nog niet gebruikte kanalen, zijn onbekend en dus angstig. 

Om het juiste kanaal te vinden, zul je wat tijd door moeten brengen met je growth team. Houd wel in de gaten dat het niet altijd om bereik gaat. De effectiviteit van een kanaal is vele malen belangrijker. 

Dit heeft alles te maken met de one metric that matters en jouw true north, waar ik hier over praat. 

Zorg er ook voor dat je eerst focust op de 3 a 4 meest succesvolle kanalen. Als je die beheerst, dan ga je door naar de volgende.

6: Optimaliseren

De sleutel naar growth hacking

Je hebt nu een goed beeld van wat growth hacking is en voor jouw organisatie kan betekenen. De belangrijkste stap moet echter nog komen, dat is optimaliseren. Een continue proces van een aantal factoren. 

Ik heb hieronder een illustratie gemaakt die weergeeft wat het complete growth hacking proces is. 

Growth Marketing Framework

Zoals je ziet is dit het welbekende “infinity” symbool. Een symbool die aanduid dat iets niet eindigt maar elke keer opnieuw begint. Continue het proces van;

Analyseren

Van je huidige data.

Hypothese

Een hypothese stellen a.d.h.v. de data.

Testen

Het framen van je uitkomst.

Werken

Het uitvoeren van je test.

Onderzoeken (linkerkant)

Uitvoeren van onderzoeken, surveys, reviews vragen en meer.

Analyseren

Het analyseren van je test en doorpakken naar een nieuwe.

Mijn gelukkige klanten

En andere mooie reviews

Jan Willem beveel ik aan iedereen aan! Hij is goed technisch onderbouwd, weet waar marketing om draait en houdt van aanpakken. Hierdoor gebeurd er ook echt wat, in plaats van veel inspanning met geen resultaat. Niet twijfelen, gewoon contact opnemen!
Jerome Verbeek
Therapeut
Binnen Dura-Line waren we op zoek naar een Engels schrijvende copywriter die een online event voor ons kon waarnemen en verslag kon doen. Naast het schrijven van een goede samenvatting en een voorstel voor nog eens 5 interessante onderwerpen heeft Jan Willem ook aangetoond veel verstand van zaken te hebben en vooral met de klant mee te denken naar de toekomst. Een man van alle markten !
Joyce de Jong
Online marketeer Dura-Line
Ik beveel Jan Willem aan. Er was een tijd dat ik als collega marketeer van JW de nieuwste trends en weetjes van het vak aan het uitlegde. Het is inmiddels andersom. Jan Willem heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot T-shaped Growth Hacker met kennis van zaken én trends.
Marcel Zweedijk
Online Marketeer
Met Jan Willem samengewerkt bij BVA Auctions. We hadden 60 SEO-teksten nodig voor pagina's op de website. Zelf hadden we niet de tijd en capaciteit om de teksten binnen één maand op te leveren. Gelukkig kon Jan Willem dat als freelancer voor ons doen.
Jasmien Sahebali
Digital marketeer BVA Auctions

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Ik werk met maximaal 3 klanten tegelijk. Dit om de kwaliteit die ik beloof ook waar kan maken. Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Bij deze optie kom ik wekelijks op locatie. Afhankelijk van de grootte van de opdracht is dit maximaal 3 keer per week. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie en help mee met de werkzaamheden uitvoeren. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Ik ben jouw persoonlijke growth hacking consultant voor een periode van minimaal 3 maanden.

Geschikt voor: startups, startende agency's, marketing teams en corporate

Contact

Laten we kennismaken

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?