Het G.R.O.W.S. proces

Het G.R.O.W.S. proces is een proces dat afkomstig is uit de growth hacking wereld. Het is een verlengde op de zogenaamde PIRATE funnel welke tevens een bekende kreet is in de growth hacking wereld. 

Dé Growth Hacking Gids Voor de Leadgeneratie Business

Heb je een bedrijf dat zich bezighoudt met het genereren van leads en wil je een start maken met growth hacking? Dan is deze gids voor jou. 

Dock-Four-logo

Grows proces in growth hacking

Wat is het

Het G.R.O.W.S. proces is een stappenplan welke wij als growth hacker kunnen gebruiken in de zogenaamde sprints die wij inzetten. Het is een framework van het verzamelen van ideeën tot het bestuderen van de data uit de testen. 

Het komt in 5 stappen en is een vervolg op de welbekende PIRATE funnel uit de growth hacking. 

Hieronder geef ik je de stappen uit het G.R.O.W.S. proces waarbij elke eerste letter uiteraard het woord GROWS vormen. 

Gather ideas

Gebruikmaken van analytics en data om eventuele lekken in de funnel te detecteren.

Rank ideas

Het uitlijnen van deze ideeën en bekijken welke de grootste potentie heeft.

Outline experiments

Het maken van experimenten en hypothese gebaseerd op deze ideeën.

Work, work, work

Het uitvoeren van testen en wekelijkse sprints.

Study data

Het bestuderen van de uitkomst en hier "learnings" uithalen.

Stap 1 GROWS proces: gather ideas

Verzamelen van ideeën

De stap waar de data van jouw bedrijf verzameld wordt om vervolgens te kijken waar er in de funnel een lek zit. Waar in de funnel de meeste mensen weggaan, uitstappen of vastlopen en waar in de funnel er dus grote winst geboekt kan worden.

Deze funnel die wij inzetten gaat onder de naam de PIRATE funnel. Dit omdat elke eerste letter van elke fase het woord AAARRR vormen, de welbekende piratenkreet. 

In elke fase van deze funnel hebben we metrics en het doel is dus om te kijken in welk gedeelte van de funnel er winst gehaald kan worden. 

Hoe verzamel ik deze data:

Analytics

Met bv Google analytics, Facebook insights, LinkedIn, Adobe Audience Manager of andere tools die beschikbaar zijn.

Heatmap systemen

Zoals Hotjar om user flows te zien.

Surveys

Om te beoordelen wat bezoekers ervaren

Stap 2 grows proces: rank ideas

Het prioriteren van ideeën

Het kan voorkomen dat er tientallen ideeën komen uit de data analyse. Deze ideeën kunnen niet allemaal tegelijk doorgevoerd worden.

Het prioriteren op basis van bepaalde systemen is nodig. Dit gebeurt dan aan de hand van 2 metrics, namelijk effort en return. M.a.w. wat kost het om door te voeren en wat is het verwachte resultaat. 

Systemen die ik daarvoor gebruik zijn P.I.E.S. en B.R.A.S.S.

Wil Je Weten Hoe Ik Jouw Bedrijf Ga Helpen Met Growth Hacking?

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Analyseren van de data
Opzetten van growth hacking testen
Uitvoeren van de testen
Analyseren van de resultaten

Stap 3 grows proces: Outline experiments

Het maken van hypotheses en testen

De ideeën zijn beoordeelt en er zijn dus mogelijkheden om de funnel te optimaliseren. Nu is het zaak om de testen/experimenten die doorgevoerd gaan worden te framen. Wat is er nodig, wie is daarvoor nodig (specialisten/marketeers), wat gaan we meten (welke metrics) en hoe lang gaan we testen. 

Dit is dus de fase waarin alles wordt beschreven om te bepalen hoe de test gaat en wanneer de test een succes is. 

Even een voorbeeld

3 stappen inmiddels uitgelegd, tijd voor een kort voorbeeld zodat je snapt wat er allemaal gebeurt. 

Na het in kaart brengen van de funnel, de customer journey, weten we welke metrics belangrijk zijn. Stel dat je een e-commerce bent en in de fase van acquisitie naar activation (2 fasen uit de funnel) vind je een enorm gat. Slechts 1% van de mensen die een productpagina bekijkt gaat door naar de winkelwagen.

Note: deze fasen worden per bedrijf en product anders. Dit is dus een voorbeeld die ik nu aanhaal.

We gaan het G.R.O.W.S. proces dus inzetten op deze specifieke stap, de conversie van productpagina naar winkelwagen. 

De ideeën die op kunnen komen zijn misschien wel het optimaliseren van de productpagina of het aanpassen van de CTA. Van deze ideeën is het de CTA button die het makkelijkste is en de meeste potentie heeft. 

We hebben het idee van de button dus het hoogste beoordeelt en dit gaan we aanpassen. 

Hier hebben we een designer voor nodig (oké, het is alleen een button, maar je snapt wat ik bedoel in dit voorbeeld), iemand die de pagina aan kan passen en waarschijnlijk iemand die A/B testen door kan voeren. 

De hypothese die we stellen is dat als we de button rood maken en de CTA dwingender, de conversie van productpagina naar winkelwagen met 50% zal groeien. De test loopt 4 weken en de eis is dat het volume gelijk is aan de voorgaande periode. 

Stap 4 grows proces: work, work, work

De test uitvoeren

Alles staat klaar, nu is het zaak om te gaan werken. 

Ikzelf ben een voorstander van elke week een korte sprint. Dat wil zeggen dat er wekelijkse meetings zijn met de diverse teams/specialisten om ervoor te zorgen dat de test goed verloopt. 

Er is eigenlijk geen enkele reden dat de test eerder stopt dan gepland. De enige reden zou kunnen zijn dat er een fout wordt gedetecteerd en dat de test zodanig verkeerd is ingepland dat doorgaan zonde van de tijd en het geld zou zijn. 

Stap 5 grows proces: study data

Bestuderen van de uitkomst

Na de testperiode wordt de uitkomst bestudeerd. Van tevoren is er een frame gemaakt van wanneer de test positief zou zijn en wanneer de test negatief zou zijn. 

De uitkomst wordt gemeten met zogenaamde harde en zachte data en hieruit worden diverse learnings getrokken. Er zijn in principe 2 uitkomsten. 

De test is positief

Dan maken we er een systeem van en implementeren we het in de marketing flow

De test is positief

Dan pakken we de learnings eruit en starten we het G.R.O.W.S. proces opnieuw.

Hoe kan ik jouw bedrijf helpen

Ik help bedrijven op de volgende manier

Verhoogde conversie

Ik optimaliseer kanalen om conversie te verhogen.

Verlaagde cost per lead

Ik optimaliseer de marketing om een zo laag mogelijke cost per lead te realiseren

Data tracking

Ik zorg dat er een foutloze data tracking is om growth hacking toe te kunnen passen.

Growth mindset

Ik implementeer een growth mindset in de organisatie.

Vind groeimogelijkheden

Ik vind en optimaliseer nieuwe groeimogelijkheden.

Cliënt mindset

Ik zorg voor een klantgerichte en persoonlijke marketing.

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Afhankelijk van de grootte van de opdracht kom ik maximaal 3 keer per week op locatie. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie, help mee met de werkzaamheden uitvoeren en coach de andere medewerkers. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Geschikt voor: startups, startende agency's, marketing teams en corporate

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel...

Wil je dat ik je ga helpen met het implementeren van een growth hacking framework?