Het G.R.O.W.S. proces

Het G.R.O.W.S. proces is een proces dat afkomstig is uit de growth hacking wereld. Het is een verlengde op de zogenaamde PIRATE funnel welke tevens een bekende kreet is in de growth hacking wereld. 

G.R.O.W.S. process
Dock-Four-logo

Grows proces in growth hacking

Wat is het

Het G.R.O.W.S. proces is een stappenplan welke ik als growth hacker gebruik in de zogenaamde sprints die ik inzet. Het is een framework van het verzamelen van ideeën tot het bestuderen van de data uit de testen. 

Het komt in 5 stappen en is een vervolg op de welbekende PIRATE funnel uit de growth hacking. 

G.R.O.W.S. is een acroniem waarbij elke letter de eerste letter is van de fase.

Gather ideas

Het begint allemaal met het vinden van ideeën. Vaak gebeurt dit door middel van brainstorm sessies maar ook met gebruik van data.

Rank ideas

Het prioriteren van deze ideeën zodat je weet welke ideeën de meeste impact hebben.

Outline experiments

Het maken van experimenten en hypothese gebaseerd op deze ideeën.

Work, work, work

Het uitvoeren van testen en wekelijkse sprints.

Study data

Het bestuderen van de uitkomst en hier "learnings" uithalen.

Stap 1 GROWS proces: gather ideas

Verzamelen van ideeën

Het verzamelen van ideeën is misschien wel de meest onderschatte fase in elk bedrijf.

De stap waar de data van jouw bedrijf verzameld wordt om vervolgens te kijken waar er in de funnel een lek zit. Waar in de funnel de meeste mensen weggaan, uitstappen of vastlopen en waar in de funnel er dus grote winst geboekt kan worden.

Deze funnel die ik inzet gaat onder de naam de PIRATE funnel. Dit omdat elke eerste letter van elke fase het woord AAARRR vormen, de welbekende piratenkreet. 

In elke fase van deze funnel hebben we metrics en het doel is dus om te kijken in welk gedeelte van de funnel er winst gehaald kan worden. 

Hoe verzamel ik deze data:

Analytics

Met bv Google analytics, Facebook insights, LinkedIn, Adobe Audience Manager of andere tools die beschikbaar zijn.

Heatmap systemen

Zoals Hotjar om user flows te zien.

Surveys

Om te beoordelen wat bezoekers ervaren

Er zijn nog veel meer andere manieren om deze fase goed in te vullen. Zo kan je simpelweg per afdeling brainstormen maar je kan ook een proces starten waarbij je goed kijkt naar je product/dienst.

Is deze moeilijk of makkelijk vindbaar, wordt er actief gezocht of is het onbekend. Allemaal vragen die bepalen op welke vlakken je een grote winst kan behalen.

Dit zijn enkele voorbeelden, met name op marketing gebied. Ik kan me zo indenken dat er op andere afdelingen weer hele andere methodes zijn die geschikt zijn voor dit leuke brainstorm proces.

>>> in dit artikel geef ik je wat tips hoe je optimaal gebruik maakt van je creatieve brein

Stap 2 grows proces: rank ideas

Het prioriteren van ideeën

Het kan voorkomen dat er tientallen ideeën komen uit de brainstorm, data analyse of andere methode die je gebruikt. Deze ideeën kunnen niet allemaal tegelijk doorgevoerd worden.

Het prioriteren op basis van bepaalde systemen is nodig. Ik houd ervan om dit te doen aan de hand van 2 metrics, namelijk effort en return. M.a.w. wat kost het om door te voeren en wat is het verwachte resultaat. 

Systemen die ik daarvoor gebruik zijn P.I.E.S. en B.R.A.S.S.

Ook hier geld weer dat er heel veel methodes zijn die je in kan zetten. Van het principe dat de product owner of misschien CEO bepaald wat er gaat gebeuren, tot bepaalde spelvormen om de specialisten te betrekken in dit proces.

Van die laatste ben ik voorstander.

Zo kan ik jouw bedrijf gaan helpen

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker of growth hacking spreker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

 

Stap 3 grows proces: Outline experiments

Het maken van hypotheses en testen

De ideeën zijn beoordeelt en er zijn dus mogelijkheden om de funnel te optimaliseren. Nu is het zaak om de testen/experimenten die doorgevoerd gaan worden te framen. Wat is er nodig, wie is daarvoor nodig (specialisten/marketeers), wat gaan we meten (welke metrics) en hoe lang gaan we testen. 

Dit is dus de fase waarin alles wordt beschreven om te bepalen hoe de test gaat en wanneer de test een succes is. 

Even een voorbeeld

3 stappen inmiddels uitgelegd, tijd voor een kort voorbeeld zodat je snapt wat er allemaal gebeurt. 

Na het in kaart brengen van de funnel, de customer journey, weten we welke metrics belangrijk zijn. Stel dat je een e-commerce bent en in de fase van acquisitie naar activation (2 fasen uit de funnel) vind je een enorm gat. Slechts 1% van de mensen die een productpagina bekijkt gaat door naar de winkelwagen.

Note: deze fasen worden per bedrijf en product anders. Dit is dus een voorbeeld die ik nu aanhaal.

We gaan het G.R.O.W.S. proces dus inzetten op deze specifieke stap, de conversie van productpagina naar winkelwagen. 

De ideeën die op kunnen komen zijn misschien wel het optimaliseren van de productpagina of het aanpassen van de CTA. Van deze ideeën is het de CTA button die het makkelijkste is en de meeste potentie heeft. 

We hebben het idee van de button dus het hoogste beoordeelt en dit gaan we aanpassen. 

Hier hebben we een designer voor nodig (oké, het is alleen een button, maar je snapt wat ik bedoel in dit voorbeeld), iemand die de pagina aan kan passen en waarschijnlijk iemand die A/B testen door kan voeren. 

De hypothese die we stellen is dat als we de button rood maken en de CTA dwingender, de conversie van productpagina naar winkelwagen met 50% zal groeien. De test loopt 4 weken en de eis is dat het volume gelijk is aan de voorgaande periode. 

Stap 4 grows proces: work, work, work

De test uitvoeren

Alles staat klaar, nu is het zaak om te gaan werken. 

Ikzelf ben een voorstander van elke week een korte sprint. Dat wil zeggen dat er wekelijkse meetings zijn met de diverse teams/specialisten om ervoor te zorgen dat de test goed verloopt. Dit is vergelijkbaar met het scrum principe uit de tech wereld. 

Zelf maak ik gebruik van een zogenaamd 12 waves principe. Een principe dat ik heb geleerd van Michel Vos, welke een compleet boek hierover heeft geschreven.

Dit principe raakt een aantal zeer leuke psychologische principes aan. Denk hierbij aan focus, fail fast learn fast, maar ook het aanspreken van de creativiteit en verantwoordelijkheid van je specialisten. 

In elke organisatie is dit anders en vergt enige aandacht naar het indelen van teams, het bepalen van normen en waarden binnen de organisatie en uiteraard diverse meetings voor de progressie. 

Stap 5 grows proces: study data

Bestuderen van de uitkomst

Na de testperiode wordt de uitkomst bestudeerd. Van tevoren is er een frame gemaakt van wanneer de test positief zou zijn en wanneer de test negatief zou zijn. 

De uitkomst wordt gemeten met zogenaamde harde en zachte data en hieruit worden diverse learnings getrokken. 

Ook dit is, net als fase 1 het brainstormen van ideeën, een onderschatte fase. Ik ben erachter gekomen dat men maar al te graag snel door wilt naar de volgende sprint, zonder te reflecteren of alles goed is gegaan. 

Er zijn in principe 2 uitkomsten. 

De test is positief

Dan maken we er een systeem van en implementeren we het in de marketing flow

De test is positief

Dan pakken we de learnings eruit en starten we het G.R.O.W.S. proces opnieuw.

G.R.O.W.S. process

Het complete g.r.o.w.s. process

Resume

Zoals je ziet is het G.R.O.W.S process een loop die je continu uitvoert. Het begint bij het verkrijgen van ideeën en eindigt bij het toetsen van de uitkomsten. Een proces die mij in de afgelopen jaren heel veel heeft gebracht bij de klanten waar ik mee (heb) samenwerk. 

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework (het GROWS proces) op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. Dit doe ik op locatie of vanuit kantoor.

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Schakel mij in als growth hacking consultant. Ik kom intern de boel opschudden.

Data

Growth Hacking en marketing Spreker

Schakel mij in als (growth hacking) spreker. Ik challenge teams (met een ongezouten mening) anders na te denken over marketing en bedrijfsvoering.