Het L.I.F.T model

Het populaire conversieoptimalisatie framework

Het LIFT model is een conversieoptimalisatie framework bestaande uit 6 pijlers die allemaal een effect hebben op de conversieratio van je landingspagina. 

Het LIFT model growth hacking
Dock-Four-logo

Het lift model in growth hacking

Wat is het LIFT model

Het LIFT model is een framework uit de conversieoptimalisatie die bestaat uit 6 elementen. Deze 6 elementen bepalen voor een groot gedeelte de conversieratio van een pagina.

Een mooi framework die je toe kan passen op veel facetten uit de PIRATE funnel.

De 6 elementen die het LIFT model vormt zijn:

Value proposition

Urgency

Relevance

Clarity

Distraction

Anxiety

Het eerste punt is de basis, de propositie van je dienst of product. Vervolgens komen punt 2, 3 en 4 die ervoor zorgen dat jouw product of dienst ook daadwerkelijk van de grond komt (LIFT model). 

Punt 5 en 6 zijn daarentegen weer elementen die je juist niet wilt hebben. Als deze teveel aanwezig zijn, dan kan het ervoor zorgen dat de lift off niet plaatsvindt. 

Het LIFT model, hieronder in een beeld geïllustreerd, is ontwikkeld door Chris Goward in 2009.

Het LIFT model growth hacking

LIFT model: value proposition

Wat is value proposition in het lift model

De basis van veel growth hacking frameworks die ik implementeer bij bedrijven is de zogenaamde value proposition of waarde propositie. 

De waarde propositie is een belofte van waarde die is gebaseerd op jouw product of dienst en afgestemd is op jouw ideale doelgroep of buyer persona. 

Het LIFT model geeft dus weer wat je allemaal kan doen om op de landingspagina deze value proposition goed tot zijn uiting te laten komen. Het verteld je niet hoe je een waarde propositie maakt of samenstelt. 

LIFT model: urgency

Wat is urgency in het lift model

Urgency is het creëren van een noodzaak. Een noodzaak voor de bezoeker om een klant of lead te worden. 

Websites die hier groot mee zijn geworden zijn AirbenB, Expedia en Booking.com door het creëren van een noodzaak met de welbekende “U heeft nog 1 uur om te reserveren” of “nog slechts 2 kamers beschikbaar”.

Uiteraard zijn er meer voorbeelden, maar het gaat om het punt noodzaak. Psychologisch gezien kunnen wij mensen niet meer rationeel nadenken als we de angst hebben iets te verliezen of mis te lopen. 

Het creëren van een noodzaak wordt dan ook door veel mensen beschouwd als een gemene techniek om toe te passen. 

Hoe je het ook ziet, het is een van de basiselementen voor een goede lancering. 

LIFT model urgency

LIFT model: relevance

Wat is relevance in het lift model

Het element relevance (relevantie) heeft te maken met de factor hoeveel relevantie de landingspagina heeft met de verwachting van de bezoeker. 

Over het algemeen komt een bezoeker op de website via een advertentie, een zoekopdracht, een email of iets ander m.b.t. promotie. In die promotie staat vaak iets afgebeeld, worden kleuren en bepaalde tekstuitdrukking gebruikt.  

Het enige wat de bezoeker verwacht als hij op een advertentie klikt is een herkenbaar punt. 

Als de advertentie blauw is, maar de landingspagina oranje, dan loop je kans dat deze relevantie er niet is. Hetzelfde geld voor de boodschap, het product, de titel, tekst en meer. 

Zorg dat er een verbinding is tussen de opvolgende stappen die een klant/lead doorloopt. 

Wil Je Weten Hoe Ik Jouw Bedrijf Ga Helpen Met Growth Hacking?

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

Analyseren van de data
Opzetten van growth hacking testen
Uitvoeren van de testen
Analyseren van de resultaten

LIFT model: clarity

Wat is clarity in het lift model

Clarity is duidelijkheid. We zijn er in de psychologie inmiddels achter dat mensen niet houden van keuzestress. 

Bedrijven die bijvoorbeeld 1 product aanbieden, desnoods in verschillende kleuren, snappen dit goed. Een van mijn favoriete broekenmerken is bijvoorbeeld Mr Marvis

3, hooguit 4, verschillende lijnen in superveel kleuren. Makkelijk, overzichtelijk en snel. 

Clarity kan ook komen in de opbouw van de pagina, de hoeveelheid tekst die je gebruikt, of je foto’s gebruikt en meer.

LIFT model: distraction

Wat is distraction in het lift model

Distraction is de eerste van de elementen die een negatief effect heeft op de landingspagina. 

Een landingspagina heeft over het algemeen 1, hooguit 2 doelen. Maar al te vaak kom ik tegen dat dit er vele malen meer zijn. Bedrijven schrijven een pagina en denken dat het noemen van heel veel mogelijkheden een positief iets is. Niets is minder waar.

Het is het tegenovergestelde van clarity.

+10 CTA’s op een pagina, heel veel en overdreven foto’s, linkjes die wegleiden van het bestelproces en ga maar door. 

LIFT model: anxiety

Wat is anxiety in het lift model

Vermoeidheid bij je bezoekers. Hier komt eigenlijk de kreet “less is more” aan de orde. 

Een van de meest bekende voorbeelden is het overdreven noemen van al je positieve feedbacks, waarborgen (zoals thuiswinkelwaarborg), reviewsterren en meer.

Uiteraard is dit niet verkeerd, maar als men het eenmaal heeft gezien, dan weten ze het. De vraag is dus als je dit op elke pagina gaat plaatsen, of dit zorgt voor vertrouwen of juist voor vermoeidheid?

LIFT model in de praktijk

Hoe pas ik het lift model toe?

Ik zal het LIFT model toepassen als uit de analyse en het samenstellen van de PIRATE funnel landingspagina optimalisatie aan de beurt komt. 

Stel we moeten de LP verbeteren voor een hogere conversieratio. In dit geval zal ik het lift model inzetten om de LP’s te analyseren en te optimaliseren. Dit is geheel afhankelijk van de branche, het doel van de pagina en het product.

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. 

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. Dit zal starten zodra de data van de betreffende test helder is. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Afhankelijk van de grootte van de opdracht kom ik maximaal 3 keer per week op locatie. Ik houd me bezig met het opzetten van een growth hacking strategie, help mee met de werkzaamheden uitvoeren en coach de andere medewerkers. Zodra de data binnen is zullen we direct gaan starten met experimenteren. Doel is z.s.m. jouw weg naar systematische groei realiseren.

Geschikt voor: startups, startende agency's, marketing teams en corporate

Contact

Laten we kennismaken