KPI dashboard

Een KPI dashboard laten maken

Dashboard

Een kpi staat voor “Key Performance Indicator”. Met een dashboard voor kpi’s zie je in een oogopslag de performance, maar ook de bottlenecks en trends, van dat ene kanaal. 

Visualiseer jouw kpi’s om op tijd trends te spotten en bij te sturen. 

Voordelen van een KPI dashboard

Wat zijn kpi's

Een KPI, of Key Performance Indicator, is een meetbare waarde die helpt om het succes van een bedrijf of project te evalueren. Het fungeert als een richtlijn om prestaties te meten en te volgen, en stelt besluitvormers in staat om snel inzicht te krijgen in hoe goed specifieke doelen worden bereikt. 

Door KPI’s te volgen, kun je de voortgang bewaken en indien nodig aanpassingen maken om strategische doelstellingen te realiseren.

Diverse kpi's

Ik schrijf regelmatig over kpi’s. Bekijk gerust eens het blog voor meer artikelen. 

De eerste onderverdeling in kpi’s kan je maken in kwalitatief en kwantitatief

Kwalitatieve kpi’s zijn metrics die niet in een numerieke waarde zijn uit te drukken, waar kwantitatieve dat wel zijn. Customer feedback is bv een kwalitatieve en omzet een kwantitatieve. 

Daarnaast kan je in allebei deze buckets het verschil maken in lagging en leading kpi’s. 

Lagging wil zeggen iets uit het verleden, denk hierbij aan het aantal orders dat afgelopen maand is behaald. 

Leading is daarentegen iets wat je wilt voorspellen. Dus iets wat in de toekomst gaat gebeuren. Bijvoorbeeld de omzet die je gaat verwachten. Bij deze laatste komt ook een stukje AI en Machine Learning kijken. 

 

Samenwerken, maar geen idee waar je kan beginnen?

Wil je samenwerken maar heb je geen flauw idee waar je moet beginnen? Bel me gerust of stuur een WhatsApp. Ik heb hieronder een voorbeeld gegeven van de stappen die ik meestal doorloop. 

Oja, ook een indicatie van de prijzen. 

Heel cliché, maar toch wel leuk als we eerst kennismaken. 

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar je vraag. Hoe ver ben je al in de data journey en welke tools gebruik je.

Gewoon even inventariseren of we kunnen starten en wat dan het beginpunt is. 

Een dashboard is niks meer dan het verhaal achter de data. 

Met een dashboard kan je op een gemakkelijke manier vertellen hoe het gaat en waar de mogelijkheden liggen. 

Om dit te kunnen doen, moet de vraag wel bekend zijn.

Wat zijn de doelen?

In de data wereld noemen we dit Extract Transform & Load (ETL).

Dit betekent dat ik de juiste data ga verzamelen. Zijn er meerdere bronnen of is er slechts 1. Moet de connectie gemaakt worden met een database en is de data gereed of moeten er nog formules aan te pas komen.

Dit proces kan over meerdere disciplines gaan. Zo kan het gebeuren dat ik nauw moet samenwerken met andere teams in je bedrijf.  

Dit is allemaal afhankelijk van de vraag, vandaar de KPI’s in stap 2. 

Als de data gereed is, dan hebben we 80% van de werkzaamheden te pakken. Nu komt het stuk dat de data in tabellen, grafieken en line charts wordt gezet. 

Hoe en wat ik visualiseer is weer afhankelijk van de vraag.

Ik doe dit uiteraard in jullie huisstijl, maar geef wel mijn duidelijke visie over kleuren die gebruikt worden. 

Ik zorg dat het dashboard interactief is en test het grondig op compleetheid en correctheid. 

Deze eerste versie bespreek ik met de stakeholders, ik doe aanpassingen en vervolgens delen we hem met andere mensen in de organisatie. 

Als het dashboard gereed is, presenteer ik het aan de stakeholders. 

Hier kan een stukje training bij komen zodat ze de data goed kunnen lezen en uiteindelijk kunnen gebruiken. 

Als het dashboard gebruikt wordt, komen er vragen. 

Misschien veranderen de kpi’s (wat heel goed kan) of komen er metrics bij die belangrijk zijn. 

Een ander veelvoorkomende casus is dat er meerdere dashboards moeten komen op verschillende niveaus.

De fase onderhoud is dan ook onderhevig aan de vraag. 

Belangrijk feit is dat het dashboard en de data van de organisatie. Mocht de samenwerking beëindigen, dan behouden jullie wat er tot dan toe is neergezet. 

Klein

Kleine bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard. 

€ 995,-

De data moet opgeschoond en direct beschikbaar zijn.

Midden

Middengrote bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard. 

€ 4995,- 

De data moet beschikbaar zijn, ik modelleer het in de bron.

Groot

Grote bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard. 

Op aanvraag

Data security

Alle data blijft van jou

Alle data die ik verwerk, blijft van de organisatie. Dat betekent dat ik toegang krijg met mijn e-mailadres tot de betreffende tools (bv analytics). Zodra onze samenwerking beëindigd kan mijn e-mailadres gewoon verwijderd worden. 

Dit betekent ook dat ik als freelancer geen enkele samenwerking heb met tools en softwarebedrijven. Hieronder staan de tools waar ik veelal gewend ben om mee te werken. 

  • Google analytics 4
  • Matomo analytics
  • Piwik pro analytics
  • Adobe analytics
  • Google tag manager
  • Matomo tagmanager
  • Piwik pro tagmanager
  • Google Looker Studio (voorheen Data Studio)
  • Power Bi
  • Tableau
  • Excel
  • Google sheets
  • Miro
  • Mural
  • Figma
  • Airtable
  • Bigquery
  • Piwik CDP
  • SQL
  • Python
  • DAX (Power Bi)

Gebruik van AI software zal altijd in samenspraak gaan.

  • ChatGPT
  • BARD
  • Bing

Laten we kennsimaken

Laten we kennismaken.

Je kan me bereiken via dit formulier, bellen op +31 613099106 of mailen via info@jwdenhollander.nl