Vattenfall

Ecommerce journey voor het MKB

PERIODE
2021

KLANT
Vodafone Ziggo

MIJN ROL
Data analist & cxo consultant 
Tijdelijke ecommerce manager

OPDRACHTOMSCHRIJVING
Het in kaart brengen van de ecommerce journey voor het MKB segment. Het dirigeren van het CXO proces, aansturen van diverse teams en analyseren van de data.

Als je de Vodafone website ziet, kent men deze vooral van de zakelijke markt, en dan met name van de kleine zakelijke markt. 

Het MKB en de corporates kwamen hier niet veel op voor, anders dan een lanidngspagina.

Om meer voor het MKB te doen, wilde Vodafone een online propositie hebben om zo het midden en klein bedrijf aan te spreken online internet en mobiele telefonie te kopen, zonder de tussenpersoon. 

↳ ACHTERGROND

Het MKB kan bestellen zonder de tussenkomst van een tussenpersoon

Vodafone verkoopt veel mobiele telefonie en bedrijfsinternet aan de zzp’er en kleine bedrijven. 

Om mee te gaan met de markt en ook de MKB’er aan te spreken bedachten wij een propositie om bedrijfsinternet en telefonie aan te bieden via een online ecommerce journey. 

Op deze manier omzeilden we de tussenpersoon.

Ik was onderdeel van dit team in diverse rollen en met diverse collega’s. Aan de ene kant was ik de ecommerce manager en verantwoordelijk voor de gehele uitrol van dit concept. 

Aan de andere kant was ik aangesloten als data-analist om de complete journey in kaart te brengen en de propositie te baseren op data en cxo.

 

Wat heb ik allemaal gedaan

Analytics web/app teams B2B:

Het doen van wekelijkse en maandelijkse rapportages voor de diverse web en app teams binnen Vodafone B2B. 

Analytics authority:

Opzetten van een analytics en cro authority binnen Vodafone B2B om een datagedreven manier van marketing uit te rollen binnen de app en web teams. 

CRO voor een van de teams:

Het uitvoeren van testen binnen het webteam dat verantwoordelijk was voor de mkb markt. 

STAPPEN

  1. Ecommerce journey ontwerpen
  2. Diverse teams aansturen
  3. KPI’s opzetten en inzichtelijk maken
  4. Meetplannen opstellen
  5. Visualiseren van de data
  6. Assisteren bij het cxo proces 
  7. Wekelijkse en maandelijkse analyses

TOOLS/SOFTWARE

  • Excel
  • Google tagmanager
  • Google analytics 4 en firebase analytics
  • Power Bi
  • Airtable
  • Looker studio

Laten we kennsimaken

Laten we kennismaken.

Je kan me bereiken via dit formulier, bellen op +31 613099106 of mailen via info@jwdenhollander.nl