Tableau is de visualisatie software van het bedrijf Salesforce en is een van mijn favoriete tools. Ik gebruik deze dan ook graag om inzichten te creëren voor mijn klanten op gebied van marketing, sales en management.
Tableau is een tool die jou in staat stelt om complexe gegevens om te zetten in interactieve en overzichtelijke grafieken, dashboards en rapporten.
Hiermee kun je data verkennen, analyseren en presenteren, waardoor je snel waardevolle inzichten kunt opdoen en effectievere beslissingen kunt nemen.
Of je nu gegevens uit verschillende bronnen wilt integreren of indrukwekkende visualisaties wilt creëren, Tableau biedt de mogelijkheid om dat te bereiken zonder uitgebreide technische kennis.
Een aantal voorbeelden van dashboards die je met Tableau kan maken.
Wil je samenwerken maar heb je geen flauw idee waar je moet beginnen? Bel me gerust of stuur een WhatsApp. Ik heb hieronder een voorbeeld gegeven van de stappen die ik meestal doorloop.
Oja, ook een indicatie van de prijzen.
Heel cliché, maar toch wel leuk als we eerst kennismaken.
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar je vraag. Hoe ver ben je al in de data journey en welke tools gebruik je.
Gewoon even inventariseren of we kunnen starten en wat dan het beginpunt is.
Een dashboard is niks meer dan het verhaal achter de data.
Met een dashboard kan je op een gemakkelijke manier vertellen hoe het gaat en waar de mogelijkheden liggen.
Om dit te kunnen doen, moet de vraag wel bekend zijn.
Wat zijn de doelen?
In de data wereld noemen we dit Extract Transform & Load (ETL).
Dit betekent dat ik de juiste data ga verzamelen. Zijn er meerdere bronnen of is er slechts 1. Moet de connectie gemaakt worden met een database en is de data gereed of moeten er nog formules aan te pas komen.
Dit proces kan over meerdere disciplines gaan. Zo kan het gebeuren dat ik nauw moet samenwerken met andere teams in je bedrijf.
Dit is allemaal afhankelijk van de vraag, vandaar de KPI’s in stap 2.
Als de data gereed is, dan hebben we 80% van de werkzaamheden te pakken. Nu komt het stuk dat de data in tabellen, grafieken en line charts wordt gezet.
Hoe en wat ik visualiseer is weer afhankelijk van de vraag.
Ik doe dit uiteraard in jullie huisstijl, maar geef wel mijn duidelijke visie over kleuren die gebruikt worden.
Ik zorg dat het dashboard interactief is en test het grondig op compleetheid en correctheid.
Deze eerste versie bespreek ik met de stakeholders, ik doe aanpassingen en vervolgens delen we hem met andere mensen in de organisatie.
Als het dashboard gereed is, presenteer ik het aan de stakeholders.
Hier kan een stukje training bij komen zodat ze de data goed kunnen lezen en uiteindelijk kunnen gebruiken.
Als het dashboard gebruikt wordt, komen er vragen.
Misschien veranderen de kpi’s (wat heel goed kan) of komen er metrics bij die belangrijk zijn.
Een ander veelvoorkomende casus is dat er meerdere dashboards moeten komen op verschillende niveaus.
De fase onderhoud is dan ook onderhevig aan de vraag.
Belangrijk feit is dat het dashboard en de data van de organisatie. Mocht de samenwerking beëindigen, dan behouden jullie wat er tot dan toe is neergezet.
Kleine bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard.
€ 995,-
De data moet opgeschoond en direct beschikbaar zijn.
Middengrote bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard.
€ 4995,-
De data moet beschikbaar zijn, ik modelleer het in de bron.
Grote bedrijven die willen starten met het maken van een dashboard.
Op aanvraag
Alle data die ik verwerk, blijft van de organisatie. Dat betekent dat ik toegang krijg met mijn e-mailadres tot de betreffende tools (bv analytics). Zodra onze samenwerking beëindigd kan mijn e-mailadres gewoon verwijderd worden.
Dit betekent ook dat ik als freelancer geen enkele samenwerking heb met tools en softwarebedrijven. Hieronder staan de tools waar ik veelal gewend ben om mee te werken.
Gebruik van AI software zal altijd in samenspraak gaan.
Laten we kennismaken.
Je kan me bereiken via dit formulier, bellen op +31 613099106 of mailen via info@jwdenhollander.nl