Wat is growth hacking nu echt

Een compleet overzicht over de wondere wereld van growth hacking

Zei je een aantal jaar geleden nog dat je een growth hacker was, dan keken de meeste mensen je raar aan. Zeg je het tegenwoordig, dan is dat al een stuk minder.

Growth hacking is en blijft echter een buzzword en voor sommige marketeers zelfs een “vies” woord.

Aan de ene kant terecht, aan de andere kant geheel onterecht. In de lezingen die ik geef zie ik die scheve gezichten gedurende de presentatie altijd omdraaien en ook zij zien dan in dat growth hacking een waardevol iets is.

In dit artikel vertel ik je dan ook precies wat growth hacking écht is en hoe het een enorme meerwaarde kan zijn voor jouw organisatie.

G.R.O.W.S. process
Dock-Four-logo

De oorsprong van growth hacking

Waar komt het vandaan

Growth hacking is niet nieuw. Het is een term die, uiteraard, uit de Verenigde Staten is over komen waaien.

Ene Sean Ellis is ermee op de klippen gekomen.

Growth hacking is echter niks meer dan een framework, een denkwijze over hoe je bepaalde dingen aan kan pakken. Een aantal kenmerken van growth hacking zijn;

In zijn boek “hacking growth” schrijft Sean Ellis over zijn ervaringen bij startups waar hij met beperkte middelen veel voor elkaar moest krijgen.

Hij zag al snel in dat de werkwijze van veel bedrijven sloom en log was. Dat veel bedrijven vast blijven zitten in het standaard denkwerk en geen systeem hadden om die snelle groei te realiseren.

Een van de redenen was dat startups vaak niet veel te besteden hebben en dus allemaal op zoek zijn naar die ene heilige graal.

Of hij nu geluk had met een aantal bedrijven of niet, het lukte Sean Ellis om flinke groei te realiseren als hoofd van de marketing en besloot om daar iets mee te doen.

Hieronder een aantal interessante linkjes om meer te weten te komen over de specifieke punten vanuit growth hacking. 

GROWTH HACKING FRAMEWORK

Een overzicht van wat growth hacking is

Growth hacking is dus niks meer en niks minder dan het realiseren van groei, op de snelst mogelijke en meest kosten efficiëntste manier. 

Een overzicht van hoe zo’n journey er nu uitziet, heb ik uitgebreid in dit artikel beschreven. Geen zin om te lezen, het komt op onderstaande neer.

Growth Marketing Framework

Wat je hier ziet is een “infinity loop”. Een loop die zich continue blijft herhalen. 

Je start met het analyseren van data. Hiermee kan je een funnel maken die in de growth hacking de PIRATE funnel wordt genoemd. Als je deze data hebt dan kan je perfect zien waar er enige bottlenecks zich voordoen. 

Deze bottlenecks zijn direct een gevaar voor je groei en vormen daarmee een enorm grote win-mgelijkheid. 

Vanuit deze gedachte formuleer je een hypothese, een gedachte dat als je wat aanpast, je een winst kan halen. Deze hypothese ga je vervolgens testen in een experiment en vervolgens ga je die uitwerken.

Een vogelvlucht van een growth hacking proces heb je hier gezien. 

Het gele gedeelte van de infinity loop is het proces van optimaliseren. Hier maken we gebruik van surveys, ervaringen, bepaalde psychologie principes en meer om vervolgens weer terug te komen bij het blauwe gedeelte. 

In dit artikel over het GROWS proces krijg je nog meer inzicht in growth hacking mogelijkheden. 

Kortom, als je het allemaal invoert, krijg je een proces wat er ongeveer zo uit gaat zien;

Growth hacking framework & proces Enpron

Psychologie achter growth hacking

Waar is het op gebaseerd

Een mooi aspect achter growth hacking en marketing in het algemeen is de psychologie die erachter schuilgaat. Regelmatig heb ik een gesprek met een klant waarin ik vertel dat ik dit misschien wel het mooiste vind aan dit werk.

Marketing, growth hacking en psychologie gaan in mijn ogen hand in hand. Een social media campagne zonder na te denken over invloed heeft zeer weinig effect, evenals een sales campagne waar de sales agents het effect van wederkerigheid niet snappen.

Ikzelf gebruik dagelijks minimaal 4 principes uit de gedragspsychologie in mijn werk als growth hacker en spreker. Ik beschrijf ze uitgebreid in dit artikel – de psychologie achter growth hacking en marketing.

Als je de principes bekijkt zijn ze eigenlijk allemaal terug te leiden naar deze principes en met name het principe van systeem 1 en systeem 2 van Daniel Kahneman. 

Hij vertelt hier over de metafoor dat onze hersenen twee functies hebben. Hij noemt ze systeem 1 en systeem 2.

Als je in de auto rijdt en moet schakelen, dan doe je dat met name onbewust. Door de stad heen rijdend denk je niet elke keer na hoe je de koppeling van zijn 2 naar zijn 3 doet. Dit totdat je zoon/dochter je vraagt hoe je dat nu doet, vanaf dat moment ga je erbij nadenken.

Het moment dat je iets bewust gaat doen en uit gaat leggen is het moment dat je systeem 2 gaat inzetten. Makkelijke dingen kunnen dan opeens complex worden, zoals schakelen.

Als je meer wilt weten over de psychologie achter growth hacking, dan raad ik je aan om de volgende boeken te bestuderen;

Growth hacking praktisch

Hoe ziet growth hacking er praktisch uit?

Als je het 1 op 1 vergelijkt, dan ziet growth hacking er verdomd veel uit als scrum, op een aantal vlakken na.

Growth hacking is een proces waarbij je een enorme focus gaat ontwikkelen voor het grote doel van de organisatie.

Elk team in de organisatie gaat voor zichzelf bepalen wat er moet gebeuren om dit grote doel te bereiken. Dit doel gaat overigens onder de naam True North, maar je kan het natuurlijk ook gewoon de horizon noemen of een bepaalde KPI.

Tot zover niks anders dan scrum.

Als het doel bepaald is, dan ga je met de diverse teams (hoe je die samenstelt is afhankelijk van de grootte van het team en het doel) bepalen wat er moet gebeuren.

In de growth hacking doen we dat middels het zogenaamde G.R.O.W.S. process. Een acroniem voor een 5 stappenplan.

Mocht je een compleet overzicht willen hebben van dit plan, dan adviseer ik je om dit artikel over het G.R.O.W.S. process te lezen.

G.R.O.W.S. staat voor:

Een loop die je elke keer weer opnieuw afspeelt. Je hebt een True North, je bepaald met je team members wat er de komende “korte periode” moet gebeuren en je gaat aan de slag.

Zo kan ik jouw bedrijf gaan helpen

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker of growth hacking spreker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

 

Marketing en growth hacking

Wat is nu het verschil

Een vraag die veel mensen zich stellen is wat dan het verschil is tussen growth hacking en marketing?

Een lastige vraag in mijn ogen, mede omdat er echt niet zoveel verschillen zijn. De wereld van de bedrijven is echter aan het veranderen en de snelheid waarmee teams, waaronder marketing teams, zich moeten aanpassen is groot.

Hierin bied growth hacking zeker een uitkomst.

Ik zie het als een perfecte combinatie tussen scrum, marketing en gedragspsychologie.

Een aantal duidelijke verschillen tussen een growth hacker en een marketeer zijn;

Een growth hacker denkt heel kort en alleen richting groei
Een growth hacker is over het algemeen wat breder aangelegd. Breder in de zin dat hij/zij door het leven gaat als een zogenaamde T-shaped marketeer. Dit betekend dat hij/zij veel taken op kan pakken. Dit betekend ook dat hij/zij geen specialist is en het altijd zal afleggen van een echte specialist op een bepaald gebied.

Een growth hacker is benut de volledige funnel
In de ogen van een growth hacker bestaat de funnel uit 6 stappen. Dit noemen wij de PIRATE funnel.

Deze heet de PIRATE funnel omdat elke eerste letter van elke fase het woord AAARRR vormt. De kreet die de piraat maakt.

Een te uitgebreid onderwerp voor dit artikel. In dit artikel geef ik je een volledig overzicht van deze PIRATE funnel.

Data gedreven
Growth marketeers staan bekend als T-shaped. Dat wil zeggen dat we generalisten zijn. Een groot verschil met traditionele marketeers is echter wel dat een growth hacker altijd datagedreven is.

Een van de specialiteiten moet dus wel kennis (doorgronde kennis) van data en analytics zijn.

T-Shaped marketeer

De basis van een growth hacker

Ik heb het hierboven al even aangehaald, de T-shaped marketeer.

De wereld van de diensten en producten is snel aan het veranderen. Dit zag men eerst enorm terugkomen in de tech wereld bij de IT afdelingen.

Van daaruit is de scrum werkwijze gekomen.

Deze snelheid heeft zich echter niet beperkt tot de IT wereld, maar ook marketing, sales en zelfs support en development zijn hieraan onderhevig.

Bedrijven kwamen er al snel achter dat ze niet veel hebben aan een specialist die alleen maar social media kan (om een voorbeeld te noemen). Alleen maar social media activiteit, wat misschien 4 jaar geleden voldoende was, werkt niet meer.

Diensten vragen om een multifunctionele, een omnichannel, aanpak.

Dit was de geboorte van de T-shaped marketeer. Een generalist die op veel vlakken ingezet kan worden.

Door de komst van dit woord en het feit dat iedereen het is gaan gebruiken, is ook de kracht ervan afgenomen.

Een T-shaped marketeer echter ziet er als volgt uit.

T-shaped marketeer jwdenhollander.nl

Je ziet dat er een stam is waar 1-4 vaardigheden staan. Dit zijn de vaardigheden waar de marketeer in uitblinkt. Dit ademt hij/zij.

Dit is de zogenaamde diepte van de T vorm.

Vervolgens zie je de uitsparingen van de T vorm. Dit zijn skills die de marketeer beheerst, maar steeds minder en minder. Des te verder naar de zijkant de te minder ervaring en skills.

Dit noemen ze de wijdte van de T vorm.

Aan deze T vorm kan je dus veel ontlenen als je een growth hacker in wilt schakelen. Het is eigenlijk een verkapte CV.

Zoals eerder gezegd, moet een growth hacker de volgende kennis zeker wel bezitten:

GROWTH HACKING mindset

Ontwikkel een juiste flow

Je hebt waarschijnlijk al kunnen raden dat de growth hacking een bepaalde mindset verwacht.

De mindset is zo’n fundamenteel iets, dat als je deze niet doorkrijgt in jouw organisatie, sommige mensen je echt heel raar aan gaan kijken als jij met kreten als True North en One Metric That Matters gaat lopen gooien.

Met andere woorden, growth hacking is krachtig als alle ogen dezelfde richting opstaan.

Een aantal mindset regels:

Horizontale samenwerking
Een horizontale samenwerking is nodig om een growth hacking framework in te bouwen. Het vertrouwen dat een social media specialist beter weet wat er op social media gebied kan/moet gebeuren is een enorm krachtig inzicht.

Dit geldt natuurlijk voor alle specialisten in hun vakgebied.

Snelheid boven perfectie (fail fast, learn fast)
Een mooie uitspraak van Jeff Bezos (Amazon) is dat het meer geld kost om de perfectie te zoeken dan iets doorvoeren en achteraf terugdraaien.
M.a.w. het is beter en goedkoper om snel te testen, te evalueren en te bepalen of het werkt of niet dan continu te malen over of iets wel goed genoeg is voor de organisatie.

Communicatie en continu zoeken naar verbetering
Het gehele framework valt en staat met communicatie en continu verbeteren. Evalueren wat er gebeurt, ego’s opzij zetten, vertrouwen in je specialisten en geen angst om fouten te maken.

GROWTH HACKING DOELGROEP

Voor wie is growth hacking?

Omdat het iets nieuws is, wil iedereen het natuurlijk direct in gaan voeren. Maar is dat nu wel zo slim?

Ik denk dat een bepaalde gradatie van growth hacking en de mindset van datagedreven aanpak bij iedereen kan werken. Je moet echter wel begrijpen dat datagedreven een bepaalde mate van data nodig heeft. 

Voor kleine organisaties is het misschien wel een beter idee om over te stappen op een growth hacking manier van werken, echter anders om te gaan met de experimenten en data. 

In welke optie een bedrijf valt is lastig te zeggen. Dit is afhankelijk van veel factoren en met name de data die door het bedrijf gaat, bijvoorbeeld maandelijkse conversies of leads.

Starten met growth hacking

Hoe ga je van start?

In dit artikel geef ik je een uitgebreide beschrijving hoe je kan starten met een growth hacking framework.

Mocht je daar niet uitkomen, dan ben je welkom om een van mijn lezingen bij te wonen.

Wil je de korte versie, lees dan even verder.

Analyseer je funnel
Analyseer je PIRATE funnel. Door het analyseren van de funnel weet je precies waar de lekken zitten in je flow.

Komen er wel genoeg mensen, klikken deze mensen door, converteren ze naar een subscriber of zelfs een lead of klant?

Allemaal vragen die je eerst in kaart wilt brengen.

Als je dit hebt gedaan, dan weet je waar je stappen moet gaan nemen en dus het G.R.O.W.S proces op los kan laten.

Data (tussenstap)
Om stap 1 te kunnen doen, heb je voldoende data nodig.

De meest bekende data is die van je website of applicatie. Andere, wat minder bekende data die veel mensen vergeten, is bijvoorbeeld data van je klantenbestand of externe kanalen zoals social media.

Ook kun je hier denken aan het “lenen” van data van je concurrenten. Gewoon even bij de buren kijken hoe zij het doen geeft geweldige inzichten.

G.R.O.W.S. process
Nu is het tijd om het G.R.O.W.S. process los te laten op je organisatie. Dit start altijd met het doen van een goede brainstormsessie en vervolgens experimenten maken.

Recap van de pirate funnel

Awareness

Maak mensen bewust

Activation

Laat mensen het WOW effect ervaren

Acquisition

De eerste conversie van bezoeker naar lead

Revenue

De conversie van bezoeker/lead naar klant

Retention

Het verhogen van de lifetime value van een klant

Referral

Zorgen dat jouw klanten andere klanten aanbrengen

GROWTH HACKING WEL OF NIET

Moet ik growth hacking doorvoeren?

In veel gevallen kan ik zonder je te kennen “JA” zeggen. 

Al is het alleen al dat je de inzichten gaat hebben van de data om daarop datagedreven keuzes te gaan maken. Dit is in veel bedrijven waar ik van start ga een enorme winst die ze erna voor altijd blijven gebruiken. 

Het geeft je inzichten in wat wel werkt en wat niet, maar belangrijker nog, wat ervoor zorgt dat er groei is. 

Hoe ik te werk ga

Schakel mij in

Je kan mij inschakelen als freelance growth hacker. Hierbij zal ik me volledig inzetten om een growth hacking framework (het GROWS proces) op te zetten binnen jouw organisatie of bedrijf. 

De eerste stap is een kennismakingsgesprek, deze is geheel vrijblijvend. 

Ik geloof in een transparante en doelgerichte aanpak. Ik houd er van om 1 op 1 contact te hebben met jou als opdrachtgever en je bij zoveel mogelijk processen te betrekken, zonder je werkdruk te verhogen. Dit doe ik op locatie of vanuit kantoor.

Ik heb als doel om zo snel mogelijk te starten met de experimenten, het element waar growth hacking om bekend staat. 

Hieronder de optie om mij in te schakelen;

Growth marketing

Growth Hacking Consultancy

Schakel mij in als growth hacking consultant. Ik kom intern de boel opschudden.

Data

Growth Hacking en marketing Spreker

Schakel mij in als (growth hacking) spreker. Ik challenge teams (met een ongezouten mening) anders na te denken over marketing en bedrijfsvoering.